اشتهای زیاد

سلام دوستان گرامی در این سری از مطالب کاربردی سایت اسپینو به بررسی نکاتی پیرامون مشکلات اشتهای زیاد بپردازیم بنابراین خواهش میکنیم با ما همراه باشید.

اشتهای زیادم را چه کنم؟

یکی از مشکلاتی که بعضی از افراد چاق با آن روبرو هستند؟ اشتهای زیاد می باشد. این اشتهای زیاد، باعث شکستن (رژیم غذایی) می شود. کم کردن قدم به قدم انرژی غذا باعث می شود تا اندک اندک اشتهای شما نیز کم شود. اگر به رژیم های غذایی توجه کنید، متوجه می شوید که فرق دو رژیمی که ۱۰۰ کیلوکالری با هم تفاوت دارند، بسیار کم است؛ طوری که اشتهای شما متوجه آن نمی شود. وقتی هر ۲ روز، ۱۰۰ کیلوکالری از مقدار غذای خود کم کنید، رفته رفته اشتهای شما هم کمتر خواهد شد. توجه کنید که خوردن غذای زیاد در مهمانی ها و… اشتهای شما را دوباره زیاد می کند. هیچ گاه قبل از آنکه گرسته شوید، غذا نخورید و همیشه قبل از آن سیر شوید، دست از خوردن غذا بکشید. همچنین هیچ گاه وقتی سیر شده اید، چیز دیگری نخورید. این دستور، فوق العاده مؤثر است و پس از مدتی اشتهای شما را به حالت طبیعی برمی گرداند. گاهی فکر می کنید که اشتهای شما زیاد است، در حالی که اشتهای شما معمولی است ولی نوع غذای شما درست نمی باشد. به طور مثال: از غذاهای پر انرژی و کم حجم استفاده می نماید. وجود (شیرینی) زیاد، چربی و نشاسته ی زیاد باعث می شود که انرژی غذاهای شما زیاد شود. در صورتی که اگر با همین اشتها، از میوه و سبزی بیشتری استفاده کنید (به نسبت گفته شده در رژیمها)، می بینید که اشتهای شما همان مقادیر مورد نیاز شما را تأمین می کند. گاهی تشویق و اصرار برای خوردن توسط اعضای خانواده و دوستان، خوردن غذا به خاطر آرامش، خوردن غذا به خاطر لذت، جایزه قرار دادن غذا در دوران کودکی و… باعث شده است که مقدار زیادی غذا بخورید. در این موارد هم مطمئن باشید که در صورت توجه نکردن به تشویق و اصرار دیگران و خوردن غذا به اندازه ی مورد نیاز، به زودی اشتهای شما کم می شود. 

 

اشتهای زیاد

 

دوستتان را نکشید

اطرافیان فرد چاق باید به او کمک کنند تا زودتر به وزن مطلوب خود برسد. بعضی ها علاوه بر اینکه در این راه کاری نمی کنند، به شکلهای مختلف، فرد چاق را به ماندن در وضعیت کنونی دعوت می کنند. این افراد گاهی به طور ناخواسته، دوستان خود را می کشند. دعوت فرد چاق برای شکستن رژیم، به این عنوان که امروز مهمان هستی و طوری نیست که رژیم را رعایت نکنی.! حالا همین امروز که مهمان هستی، رژیم گرفته ای؟ فایده ای ندارد چه رژیم بگیری چه نگیری چاق می مانی!! آقا رژیم دارند هه هه هه!! بخور بخور بابا، خودت را مسخره کرده ای؟ بفرمائید بفرمائید از این شیرینی ها بخورید. نمی دانی چه غذای خوشمزه ای است؛ یک کمی بخور تا بفهمی! و… همه ی اینها و هر راه دیگری که به فکر شما می رسد، باعث می شود تا فرد چاق برای شکستن رژیم خود تشویق شود و دست در گریبان مشکلات چاقی گردد. گاهی به طور غیرمستقیم فرد چاق را به سوی خوردن بیشتر می کشانید. بعضی از افراد چاق، به علت افسردگی و ناراحتی، غذای زیادی می خورند. مسخره کردن این افراد باعث می شود تا ناراحتی آنها بیشتر شده و غذای بیشتری بخورند.

قاتل فرزند خود نباشید

فرزند، عادات غذایی و… را از پدر و مادر خود یاد می گیرد. اعمال و رفتار و طرز برخورد والدین با کودک، باعث شکل گیری شخصیت و رفتارهای کودک در آینده می شود. یکی از این موارد، مربوط به چاقی است. عادت دادن کودک به خوردن غذاهای شیرین، غذای بیش از اندازه، خوردن غذاهای چرب، غذا را به عنوان جایزه و پاداش قرار دادن و… باعث می شود تا اشتهای کودک زیاد شود و همچنین غذاهای پر انرژی مصرف نماید و این باعث چاقی می شود. همچنین چاق کردن فرزند خود در دوران نوزادی و کودکی باعث می شود تا تعداد سلولهای چربی بدن او زیاد شود. این افراد در بزرگسالی با مشکل بیشتری روبرو می شوند. هرچند که این افراد هم می توانند خود را به وزن طبیعی برسانند، ولی والدین باعث ایجاد مشکل برای او شده اند. بهتر است که والدین به توصیه ی کتابهایی که در مورد تغذیه ی کودکان نوشته شده است، عمل نمایند و ناخواسته قاتل فرزند خود نشوند.

ورزش و افزایش فعالیت

همان طور که قبلا گفته شد، افزایش فعالیت و تحرک، در کنار رژیم غذایی، بسیار مؤثر است. به طور مثال: اگر کسی به همان مقدار قبلی غذا بخورد ولی روزانه چهار ساعت پیاده روی نماید، به شکلی که ۲ ساعت صبح و ۲ ساعت عصر، در زمین صاف پیاده روی نماید، هر هفته یک یا دو کیلوگرم وزن کم می کند. در زمان ما، چاقی رو به افزایش است و این موضوع بیشتر به علت ماشینی شدن زندگی و کم شدن میزان فعالیت ها می باشد. بنابراین بهترین راه مبارزه با گسترش چاقی، افزایش تحرک و فعالیت بدنی می باشد. تحرک، باید در تمام زندگی وارد شود. گذاشتن ساعاتی برای ورزش نباید باعث شود تا در طول روز، چنان بی تحرک شویم که وقتی حساب کنیم، ببینیم که ورزش ما کمتر از فعالیتی است که از زندگی خود حذف کرده ایم. ورزش، تحرک و تفریحات فیزیکی، علاوه بر مصرف انرژی بیشتر، باعث کم شدن ناراحتی و فشار روحی می شوند و شخص را برای نگه داشتن رژیم غذایی، قوی تر می کنند.

افزایش تحرک:

١- روزانه، ساعتی را برای نرمش در نظر بگیرید.

۲- روزانه، ساعتی را برای پیاده روی در نظر بگیرید. می توانید قسمتی از مسیر منزل تا محل کار یا تحصیل را پیاده روی کنید.

۳- هر جایی که امکان دارد از وسایل استفاده نکنید. به عنوان مثال: به جای آسانسور، از راه پله استفاده کنید. مسیرهای کوتاه را با تاکسی نروید، بلکه پیاده روی کنید. به جای موتور سیکلت، از دوچرخه استفاده کنید. به جای ماشین لباسشویی، از دست استفاده کنید و…..

۴- هر هفته، روزی را برای تفریح در خارج از منزل مشخص

کنید. در این روز، به جای رفتن به سینما یا رستوران، به کوه بروید، به توپ بازی بپردازید، گرگی کنید و…برای مشخص کردن میزان انرژی مصرفی در فعالیت های مختلف، به فهرست زیر توجه کنید. آنگاه متوجه می شوید که هر فعالیتی چه مقدار باعث سوخت انرژی می شود. این مقادیر، برای ده دقیقه فعالیت می باشد.

جدول مصرف انرژی در ده دقیقه فعالیت

اشتهای زیاد

خود را سرگرم کنید

بیشتر پرخوری های در زمانب ایجاد می شود که ما فراغت داریم. پس برای دوری از این وضع ، بهتر است سر خود را گرم کنید. کتاب مطالعه کنید و یا ورزش کنید. ورزش کردن نه تنها فکر شما را از غذا دور می کند بلکه به سوزاندن چربی ها نیز کمک می کند.

زمان های پراشتهایی خود را یادداشت کنید

دوره های زمانی که اشتهای زیادی دارید را یادداشت کنید تا متوجه شوید چه عاملی باعث ایجاد این حس در شما می شود.

خود را رها کنید

همیشه نیاز نیز اشتهای را در کنترل خود بگیرید. گاهی لازم است آن را رها کرده و خود را عذاب ندهید. به عنوان مثال اگر هوس بستنی کرده اید، اشکالی ندارد از آن حتی به میزان زیادی بخورید.

نور درمانی کنید

اگر فکر می کنید کمبود نور باعث تغییرات عاطفی در بدنتان شده، روزانه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید تا ضمن کنترل اشتهایتان، اختلال عاطفی خود را نیز درمان کنید.

جامعه ی سالم

مشکل چاقی، علاوه بر اینکه یک مشکل فردی است، به صورت مشکلی برای همه ی افراد جامعه درآمده است. افزایش روز افزون چاقی و مشکلات مربوط به آن، یکی از مسائل مهم اجتماعی است. بدون کنترل این موضوع، نمی توان انتظار

جامعه ی سالم را داشته باشیم. بنابراین جهت داشتن جامعه ی سالم، همه ی افراد باید سعی کنند که این مشکل را کم نمایند. مادران با یادگیری روشهای تغذیه ی کودکان و ایجاد عادات صحیح تغذیه ای، یکی از مهمترین نقشها را در ایجاد جامعه ی کودکان و ایجاد عادات صحیح تغذیه ای، یکی از مهمترین نقشها را در ایجاد جامعه ی سالم بازی می کنند. معلمان و افرادی که به شکلی در کار تعلیم و ترتیب هستند، با آموزش صحیح مسائل تغذیه، فعالیت، ورزش و آموزش مشکلات چاقی و با بالا بردن سطح معلومات و آگاهی مردم، نقش مهمی در سالم کردن جامعه بازی می کنند. کارخانه دارها با کم کردن ساخت انواع شیرینی، شکلات، نوشابه و… و سرمایه گذاری در جهت کمک به تغذیه ی صحیح، می توانند گامی در جهت سالم سازی جامعه بردارند. باشگاه های ورزشی، مسئولین تربیت بدنی و… با ترویج ورزش همگانی و تشویق مردم به سمت تحرک، ورزش و فعالیت بدنی، می توانند جلوی بیماری جامعه را بگیرند.

و از همه مهمتر، هر شخص با افزایش اطلاعات و معلومات خود، می تواند مشکل خود را حل کرده و دیگران را در راه رسیدن به وزن مناسب تشویق نماید و آنها را راهنمایی کند. برای داشتن جامعه ی سالم، همه ی افراد باید دست در دست هم دهند و به همدیگر کمک نمایند.

با ارادت و مهـــر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه