اصلاح رفتار غذایی

سلام دوستان گرامی در این سری از مطالب کاربردی سایت اسپینو به بررسی نکاتی پیرامون اصلاح رفتار غذایی بپردازیم بنابراین خواهش میکنیم با ما همراه باشید.

می توانید به روشی رفتار کنید که اندامی متناسب و بدنی سالم داشته باشید. اگر نحوه عمل خود را تغییر دهید، نتیجه یا پاداشی را که دریافت می کنید، تغییر داده اید و به هدف کاهش وزن خود نزدیک تر می شوید.

این کلید دری را به سوی کنترل عادت می گشاید؛ رابطه ای کاملا جدید و سالم با غذا و خوراکی؛ جایی که دیگر غذا برای شما از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

همه ی اینها در مورد نظم دادن به خود در راستای رفتاری سالم و ایجاد نتایج سالم تری است که از آن نشات می گیرد. وقتی این رفتار را انتخاب می کنید، نتایج و عواقب آن را انتخاب کرده اید. استفاده از این کلید نیاز به بررسی عادات بد شما دارد و این که چرا آن عادات سماجت می کنند و تصمیم گیری در مورد دیگر آنها را نمی خواهید. سپس می توانید به روشی رفتار کنید که اس واقعا خوبی در مورد خودتان داشته باشید.

وسعت و دامنه ی رفتار تغذیه ای خود را شناختید و متوجه شدید که تحت دل و تسلط کدام عادت شما قرار دارد، متحیر خواهید شد. به نمونه هایی از این جنیفر از محل کار به خانه بر می گردد. مستقیما به سر یخچال را بررسی می کند و از هر کدام از غذاهایی که در یخچال موارد توجه کنید: جنیفر از ما می رود. محتویات آن را بررسی می کنه هست تکه ای می خورد، یک تکه گوشت اینجا، یک ورق پنیر آنجا. آنچه که نمی شود این است که عادت تکه خوری روزی سیصد کالری به وزن بدن انا اضافه می کند. کالری هایی که او آنها را نمی شمرد یا حتی وقتی به داخل یخ خیره شده است، به آنها فکر نمی کند. اگر او همین طور ادامه دهد، امسال ۱۲/۵ کیلوگرم اضافه وزن خواهد داشت، و او هنوز متحیر است که چرا پایین آوردن من اینقدر مشکل است.

برای تام که عادت دارد موقع تماشای تلویزیون خوراکی بخورد از اخبار ساعت شش تا وقت (شام)، مثل سگ پاولوف که نسبت به غذای همراه با صدای زنگ شرطی شده بود، ترشح بزاق و احساس نیاز به خوردن غذا در او ایجاد می شود. او در حال تماشای اخبار شام می خورد اما بعد از آن هیچ وقت متوجه نمی شود که چقدر غذا خورده است. حالا تام پانزده کیلوگرم سنگین تر از پنج سال پیش خود است اما نمی داند چراء

ترزا دوست دارد ۵۷ کیلوگرم باشد اما امروز وقتی روی ترازو رفت صد کیلوگرم بود. او به ظاهر شخصی خود اهمیت میدهد و طوری لباس می پوشد و خود را آرایش می کند که معصومانه به نظر برسد. به این امید که این کار وزن های اضافه او را از نظر پنهان کند. اما اکثر شبها وقتی بچه هایش (خواب) هستند، یک پاکت بزرگ چیپس با خودش به رختخواب می برد و هنگام مطالعه ی کتاب آن را می خورد.

با مطالعهی سرگذشت جنیفر، تام و ترزا، حتما متوجه الگوی عادت تعدیه آنها که در خود شما نیز وجود دارد شدید؟ همه ی آنها مربوط به شور خوراکی در همه جا به غیر از اتاق غذاخوری بود, تمام آنها مربو شیر هوشیارانه و نادیده گرفتن عمل خوردن در اثر واکنش با توجه به دیگر در حین خوردن بود. چون رفتار آنها به صورت غیر ارادی درای بود تمام آنها مربوط به حالت در اثر واکنش با توجه به چیزهای به صورت غیر ارادی در آمده بود، دیگر می کردند. نمی دانستند چقدر می خورند، کچا به آنچه که می خوردند. توجه نمی کردند، نمی دانسته می خورند و عواقب و نتایج واقعی رفتار خوردن آنها چیست؟

نفر، تام و ترزا، بیشتر آنچه که انجام می دهید از روی عادت است. الگوهای رفتاری مضری که بارها آنها را تکرارهای عادتی ما مثل پرخوری، از یک دلیل شروع می شوند اما به دلایل دیگر تعمیم می یابد. مثال خوب آن قمار بازی است. شخصی سعی می کند یک روز برای تفریح قمار کند، اما بعد این کار ادامه می یابد و حالا سعی می کند قمار را به خاطر پول برنده شود. باز هم قمار می کند و این رفتار تکرار می شود و بالاخره در دام قمار گرفتار می شود.

شما چطور؟ آیا پرخوری را با یک دلیل شروع میکنید، دلیلی مثل خیانت، از دست دادن کار، بیماری، مشکلات شخصی و بعد برایتان به صورت عادت در وزن شما به سرعت افزایش می یابد. اما مشکل پابرجاست؛ چون شما به پرخوری ادامه می دهید. تفاوتی هم نمی کند که گرسنه هستید یا نه.

آیا در زندگی شما مواقعی وجود دارد که به نظر برسد در حال انجام کاری غیرارادی هستید و مثلا وقتی غذا می خورید اصلا به خوراک خود فکر نمی کنید؟ آیا وقتی رفتار خوردن به صورت غیر ارادی در آید، به ارزیابی علت و معلول روابط موجود در این رفتار فکر و توجه نمی کنید؟

اصلاح رفتار غذایی

ما جز این است که اگر این الگوی خوردن غیر ارادی و بی فکرانه را متوقف می توانید مصرف کالری خود را تا حد زیادی کاهش دهید و مجددا کنترل وزن خود را با تلاش کمتر به دست آورید. بررسی رفتاری  به عنوان اولین قدم در این ا برخورد و نگرش خود را نه بین قدم در این راستا لطفا این آزمون را انجام دهید تا نحوه ی ریش خود را نسبت به غذا بشناسید. این ارزیابی و تشخیص به می کند که بدانید کدام رفتارها بدترین نتایج را به وجود می آورند و اسما کمک می کند که بدارا با استفاده از غذای سالم و رفتارهای تغذیه ای سال وسیع انجام دهید تا فورا این تغییر را آغاز کنید. بسیار خوب، حالا که این بررسی و ارزیابی را انجام دادید، آمار و تغذیه ای سالم کنترل کنید رادید، آماده اید تا روی خاصی که در گذشته انجام میدادید کار کنید. یعنی در جهت به اهداف کاهش وزن خود قدم بردارید.

این را با تکنیکهای غیر واقعی «انقدر تقلید کن تا مثل او بشوی!» اشتا نگیرید. به هر حال رفتارهای موفقیت آمیز قابل تقلید نیستند. شما اساسا می خواهد وزن خود را به صورت متناسب حفظ کنید. اگر به روشی رفتار کنید که اولویت های کنترل وزن شما را منعکس کرده و مشخص می کند، بنابراین از نتایج آن رفتار لذت خواهید برد و احساس سبکی، قدرت و سرزندگی بیشتری می کنید.

اگر در پاسخگویی به سؤالات رفتاری صادق باشید، به زودی به مسائل زیادی پی می برید و متوجه خواهید شد چه رفتارهای مشکل سازی بر وزن شما تاثیر می گذارند. با توجه به واکنش شما به سؤالات این رفتارها شامل موارد زیر می شود و زیاد و سریع خوردن و خوردن باقی مانده های غذا یا دسر و عادت به خوردن غذاها و خوراکی های پرچربی و شیرین و خوراکی های اسنک و تسلیم وسوسه ی پرخوری شدن ، خالی کردن بشقاب در اکثر مواقع کردن در جاهایی غیر از پشت میز آشپزخانه یا میز غذاخور های خود را با  اصلاح رفتار غذاییبررسی ای که اقبال با دقت این فهرست را مطالعه کنید و بعد پاسخ های خود ا نامه، احتمالا بعضی و انجام دادید، مقایسه کنید. در هنگام تکمیل ایر در هنگام تکمیل این پرسشنامه، احتمالا رفتارهای برجسته را شناسایی کرد تغییر دهید، پس باید گامهای عظ به قصد فهماندن آن را دارم این است که این رفتارهای شناسایی کرده اید. شما نمی توانید چیزی را که نمیدانید باید گامهای عظیمی در جهت کاهش وزن و کنترل خود بردارید دارم این است که این رفتارها مستقیما با وزن هایی در ارتباط هستند. آنها بهایی هستند که برای چگونگی اندام که اضافه کرده اید در ارتباط هستند. آنه خود می پردازید. ای درک بیشتر این نکته، لطفا نگاه دقیقی به جدول زیر بیندازید. این همان چیزی است که «لیست هدف» رفتارهای اضافه کردن وزن نام دارد. موارد و کارهایی که موجب افزایش کالری و وزن شما می شوند. همین طور به ستون چهارم توجه کنید و این که در طول یک دوره یک ساله چقدر وزن شما اضافه می شود؛ مگر این که این نوع رفتارهای تغذیه ای را متوقف کنید. امیدوارم که از مطالعه ی آن شگفت زده شوید. در اینجا رابطه ی نزدیکی بین علت و معلول وجود دارد و می خواهم شما را از درک آن مطمئن سازم.

با اردت و مهـــر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه