بررسی استرس و تنش

سلام دوستان گرامی در این سری از مطالب کاربردی سایت اسپینو به بررسی نکاتی پیرامون بررسی استرس و تنش می پردازیم بنابراین خواهش میکنیم با ما همراه باشید.

بررسی استرس و تنش پرخوری ناشی از تنش قطعا علت اصلی افزایش وزن است و دلیل اصلی افزایش کالری اضافی در بدن این است که

می خواهید خود را با خوردن غذا درمان کنید.

تنش به ویژه وقتی طولانی و غیر قابل حل باشد موجب تغییرات فیزیولوژیکی افزایش دهندهی وزن می شوند وقتی تحت فشار هستید، بدن شما هورمون هایی را رها می کند که به طور خودکار اشتهایتان را تحریک می کند، و شما را بر می انگیزد که مقدار زیادی غذای چاق کننده مصرف کنید.

این را هم در نظر بگیرید که تنش به طرق دیگر به سلامت شما لطمه می زند، به ویژه اگر به آن اجازه دهید که روی هم انباشته شود. انبوهی از استرس حل نشده، عواقبی بدتر از افزایش وزن دارد. استرس سالهای عمر شما را تباه می کند و شما را بیشتر مستعد بیماری می کند. چگونه؟

اگر همواره تحت فشار و تنش باشید، سیستم ایمنی و دفاعی طبیعی بدن شما تا حد زیادی در اثر ارتباط نزدیک بین سلول های ایمنی و سلول های عصبی تخریب می شود و یک تضعیف فیزیولوژیک رخ می دهد. ممکن است این فرایند به شکل سردردهای ممتد، اختلالات مربوط به خواب، زخم معده، افزایش فشار خون و حتی حملات قلبی ظاهر شود. بنابراین، دومین بررسی ای که توصیه می کنم، این است که فهرستی از استرس دهنده های زندگی خود را تهیه کنید.

وقایع یا موقعیت هایی که اگر به آنها اجازه دهید، می توانند موجب سلب سلامت، آرامش و شادی زندگی شما شوند. استرس دهنده ها همان طور که هستند، باید تلقی شوند: آنها بخشی از زندگی هستند و اتفاق می افتند. آنها می آیند و می روند. گاهی اوقات همیشگی می شوند و زمانی فورا ناپدید میشوند

یکی از بدترین راههای متوقف کردن این رفتار این است که روش و نحوهی زیر و تفسیر خود را از وقایع و اتفاقات زندگی خویش تغییر دهید. نحوهی تفکر شما تعیین کننده ی نوع و چگونگی احساس شماست.

بنابراین اگر می خواهید احساس خود را در مورد چیزی تغییر دهید همین طور رفتار منفی ای که از آن احساسات نشأت می گیرد را تغییر دهید باید تفکر خود را تغییر داده و الگوهای فکری که شما را ناراحت، غمگین، عصبی و افسرده می کنند، مجددا شکل دهی کنید.

بسیاری از الگوهای فکری ما بر مبنای صافی های فردی شکل می گیرند. این صافی ها، شخصیت، نگرش، نقطه نظر، باورهای ما و ابزار نمایش درون ما هستند که بر نحوه ی نگرش ما به دنیا و واکنش ما نسبت به آن تأثیر می گذارند. حاصل تجارب گذشته ی ما تا حد زیادی در تفسیر ما از وقایع زندگی مان مؤثر است. آن تفسیرها و تعبیرها به نوبه ی خود قالب زندگی را تعیین می کنند.

برای توضیح ساده و قابل فهم این موضوع، به داستان کتاب مقدس در مورد وود و جالوت مراجعه کنید. وقتی سربازان بنی اسرائیل اولین بار جالوت را دیدند

، آنها این بود: او آنقدر بزرگ است که هیچ وقت نمی توانیم او را بکشیم. داوود جالوت را دید، با خودش گفت: « او آنقدر بزرگ است که هرگز گم

دو واکنش کاملا متفاوت به یک استرس دهنده، آن هم به خاطر وجود صافی های ادراکی بسیار متفاوت

افرادی را که مثل آن سربازها رفتار می کنند می شناسید. آنان وقتی با مل بار احساسی با فشار مواجه می شوند، مهیا و آمادهی جا زدن یا می شوند. احتمالا زندگی آنها را زود خموده می کند. در مقابل دیگری را می شناسید که مثل حضرت داوود برخورد می کنند.

نمی شود.» در واکنش کامان احتمالا افرادی را که مثل موقعیت های حامل بار احساس درهم شکستن می شوند. اخته احتمالا افراد دیگری را کسانی که با استرس مبارزه می کنند و تحت فشار، بهترین واکنش ها را از خود نشان می دهند

هرگز نمی توانم آن طور که لازم است بر اهمیت این امر تاکید کنم که واکنش های دو قطب مجزا به یک محرک، بایستی یکسان باشد. چرا؟

بررسی استرس و تنش

چون شخصی تنش را از فیلتری عبور می دهد که رفع آن را غیر ممکن و محال میداند و شخص دیگری می گوید: «آیا این مشکلی نیست که بتوانم آن را به یک فرصت تبدیل کنم؟»

وقتی رابطه ی این نتیجه را با کنترل احساسی خود در نظر می گیرید، متوجه می شوید که تفسیر شما از این حادثه، خود مشکل ساز اصلی است که شما مسبب آن هستید. شما همیشه در حال مبارزه با استرس دهنده های زندگی خود هستید. لاستیک شما پنچر شده است

رئیس شما تند و عصبی است. وضع مالی کساد است. دوست شما وقتی قول داده بود زنگ بزند، تلفن نکرد. تشخیص پزشکی مطلوب نبود. شخصی که ۱۵ سال پیش با او ازدواج کردید، شما را به طور ناگهانی ترک کرد. بله، اینها مسائل ناخوشایندی هستند، اما تفسیر و واکنش شما نسبت به آن ها است که آلام احساسی را به وجود می آورد. از آن بدتر، اجتناب از این احساسات و عدم برخورد سازنده با آنها، بدن و سلامت شما را به تاراج می برد؛ آن قدر که ممکن است چندین سال از عمر شما بکاهد.

نوع دیگری از صافی وجود دارد که تنش و مشکل ایجاد می کند. این فیلتره فیلتر تکذیب و نپذیرفتن نام دارد. مثلا ممکن است که مشکل شما فقط جنبه ی زیبایی داشته باشد

بله، سنگین وزن بودن بر ظاهر شما تأثیر می گذارد. اما هرگز نمی پذیرید شما را در معرض خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری قلبی، سکته، دسرطان – دیگر بیماری های کوتاه کنندهی عمر قرار می دهد. با این تفصیل، هر روز * و چاق تر هم می شوید.

چاقی شما مربوط نمی شوند انکار می کنید که اینها مشکلات بهداشتی و سلامت هستند و به مربوط نمی شوند، یا شاید برای کنترل پرخوری خارج از کنترل خود، غذا را بالا بیاورید!

دا می گویید که اصلا اختلال تغذیه ای ندارید و فقط موقتا این رفتار را ادامه خواهید داد؛ تا زمانی که به وزن ایده آل خود برسید یا مشکل تنش زا را در زندگی خود رفع کنید. انکار می کنید که از اختلال خوردن رنج می برید و از مواجه شدن با این مشکل اجتناب می کنید.

انکار، فیلتر خطرناکی است؛ زیرا حقیقت موجود در مورد شما را تحت فشار قرار می دهد. زندگی کردن با انکار می تواند شما را به دیگ زودپزی تبدیل کند که اجازه نمی دهد بخارش تخلیه شود. همه ی فشارهای به وجود آمده در درون شما جمع می شود تا این که بالاخره کلاهک منفجر می شود و دیگ از نازک ترین قسمت خود ترک برمی دارد.

انکار واقعیت های خاص، ما را تضعیف می کند و فرصت واقعی برای غلبه بر مشکل را از ما سلب می کند. اگر با استفاده از عینک انکار به مشکلات پرخوری خود نگاه کنید و همین طور ادامه دهید، آن گاه به خودفریبی اجازه میدهید تا رفتار شما را کنترل کرده و همه چیز را به شما دیکته کند. سپس روزها، هفته ها، ماهها و سالها همچنان هدر خواهد رفت. زمانی مهم و با ارزش که تأثیرش در زندگی شما شگفت انگیز خواهد بود.

همان طور که اطلاعات در صافی های شما جریان می یابد، به شکل این کلمات و عبارات بروز می کند. به صورت گفتگو و مکالمه ای در می آید که با خود جام می دهید. (گفتگوی درونی)، همان طور که در فصل قبل گفتیم، بسیاری از این فعالیتهای ذهنی به صورت آنی و بلادرنگ صورت می گیرد و این گفتگوی درونی شماست

اغلب اوقات خطاهای فکری است که منجر به ایجاد مشکلات احساسی می شود. مگر این که خطاها را مورد بررسی قرار دهیم، در مورد آنها بحث کنیم و آنها را مجددا سازماندهی و بازسازی کنیم.

نوع دیگری از فعالیت ذهنی غلط وجود دارد که به آنها افکار اتوماتیک گفته می شود که آن هم در ذهن شما قرار دارد.

بررسی استرس و تنش

افکار اتوماتیک (خودکار) آنقدر سریع و به صورت مکرر پدید می آیند که اغلب اوقات متوجه وجود آنها نمی شویم. آنها به طور خودکار در پاسخ به تفسیر شما از وضعیت یا حادثه ای خاص فعال می شوند. فراموش نکنید که تفسیر شما، یعنی معنایی که به موقعیت می دهید، همان است که واکنش احساسی شما را تحریک می کند. احساسات شما از معنایی که به موقعیت نسبت می دهید جاری می شود.

اگر به طور مکرر همان معنا را به وقایع خاص نسبت بدهیم، آن گاه افکار و تفسیر شما از وقایع به صورت قابل پیش بینی، همان خواهد شد. در نهایت، آن افکار به صورت عادت درآمده و خودکار می شوند؛ به حدی که دیگر از آنها اطلاع پیدا نمی کنید.

خود را طوری برنامه ریزی کرده اید که به همان نحوی که موقعیت های خاص ایجاب می کند، رفتار و فکر کنید. مثلا فرض کنید شخصی از اعضای خانواده شما را مورد انتقاد قرار می دهد، بدون شناخت واقعی از آنها، افکاری مثل: «آنها هرگز مرا قبول ندارند.» یا «آنها فقط نمی خواهند مرا آن طور که هستم بپذیرند.» به ذهن شما خطور می کند. در پاسخ، شما احساس آزردگی و رنجش می کنید و قبل از این که متوجه شوید، خود را در حال خوردن بستنی کا یوتر که تازه از یخچال خارج کرده اید، می یابید.

احتمالا وقتی انتقاد را دریافت کردید، نمی دانستید در مورد چه چیزی می کنید. اما موضوع بعدی که متوجه آن شدید این است که در حال ب بستنی هستید. چرا؟

احساس رنجش و آزردگی بر افکار منفی و سریعی که همیشه داشتید، اولویت کند. افکاری که مدت ها قبل آنها را در درون خود داشتید. به خصوص وقت مورد انتقاد خانواده ی خود قرار می گرفتید.

. افکار آنقدر مهم شده اند و به حدی سریع اتفاق می افتند که متوجه گونگی تأثیر آنها بر رفتارتان نمی شوید. رفتار شما تحت کنترل نگرش منفی تان قرار می گیرد و نمی توانید آن را شناسایی کنید.

حال این سؤالات به وجود می آیند: اگر علت آن است، در مورد آن چکار می توانیم انجام دهیم؟ مژده بدهم که این افکار مثل گفتگوی درونی آنی شما، قابل کنترل و تغییر دادن هستند. با تغییر نحوه ی تفکر خود، می توانید روش احساس و عملکرد خود را تغییر دهید. آنچه قرار است در مراحل بعدی انجام دهید، به شما کمک می کند تا حالت احساسی خود را طوری تغییر دهید تا دیگر با استفاده از غذا در موقعیتهای پر از تنش و اضطراب به درمان خود نپردازید.

محصولات

منابع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه