تعیین هدف لاغری

سلام دوستان گرامی در این سری از مطالب کاربردی سایت اسپینو به بررسی تعیین هدف لاغری شما می پردازیم بنابراین خواهش میکنیم با ما همراه باشید.

اهداف وزنی شما باید بر حسب نتایج قابل اندازه گیری و واقعی مشخص شوند. برای این که وزن خود را به سطح قابل سنجشی رسانده و هدف واقع بینانه ای داشته باشید، ابتدا باید بتوانید عددی واقع بینانه از لحاظ کیفیت بدان نسبت دهید.

به مثال قبل باز می گردم: «می خواهم وزن کم کنم». نه تنها آن اهداف را با همان ویژگی که در بالا ذکر شد تعریف کنید (رفتارها و احساس هایی که با رسیدن به آن هدف پیدا می کنید بلکه آن را بر حسب معیارهای قابل سنجش مشخص کنید. یعنی، هدف خود را طوری بیان کنید که نتیجه ی مشخصی داشته باشد. مثلا بگویید: «قصد دارم برای رسیدن به وزن ۶۰ کیلوگرم، ۲۵ کیلوگرم از وزن خودم را کم کنم.»

اساسا این بعد قابل سنجش اهمیت فراوانی دارد، زیرا به نظارت شما و پیشروی به سمت اهداف دلخواه شما کمک می کند. لازم است بدانید به چه مقدار از هدف خود رسیده اید. چقدر تا هدف خود فاصله دارید؟ یا آیا امه هدف خود رسیده اید یا نه؟

در مثال بالا به راحتی می توانید پیشرفت خود را به سمت هدف اندازه ی کنید. می توانید این کار را هر هفته با کاهش وزن انجام دهید.

این تکنیک هدف گذاری زمانی با ارزش است که برای رفتارهایی مثل ورزش کردن به کار می رود. مثلا می خواهید سبک زندگی خود را به نحوی سازماندهی و از نو بازسازی کنید که همیشه برای ورزش کردن وقت داشته باشید. برای انجام این کار ممکن است هدف مبتنی بر ورزش زیر را ارائه دهید: «روزی سه کیلومتر را با شادی پیاده روی خواهم کرد، چهار بار در هفته و هر هفته صبح قبل از شروع کار.» وقتی روزی سه کیلومتر و هفته ای چهار بار پیاده روی کنیم، این هدف قابل اندازه گیری می شود.

از آن گذشته، بدین ترتیب فاصله خاصی را به تمرین های ورزشی خود اختصاص داده اید (مثلا صبح قبل از شروع کار) و این هدف شما را خاص تر می کند و شما را به طور مؤثر در مسیر قرار میدهد. یا ممکن است این کار را انجام دهید: هدف قدم زدن در روز را برای خود مشخص کنید. روزی ده هزار قدم. عددی که توسط پزشک جهت کنترل وزن و تناسب اندام توصیه شده است.

تعیین هدف لاغری

گام شماری خریداری کنید و به کمربند یا جیب خود وصل کنید تا در زمان فعالیت شما تعداد دقیق قدمهایی را که در طول روز بر می دارید، بشمارد.

وقتی می توانید نتیجه ی کار خود را اندازه گیری کنید، فرصت های موفقیت شما افزایش می یابد. متوجه می شوید که به طور کامل در حال نزدیک شدن به هدف خود هستید. در اینجا قدرت انگیزه بخش و تقویت کننده ای وجود دارد که با بروز موفقیت شما تشدید می شود.

آژیر خطر: وقتی هدف خود را از نوع نتایج قابل اندازه گیری و قابل بررسی توصیف می کنید، فراموش نکنید که اهداف شما باید واقع بینانه باشند. اگر می خواهید وزن خود را پایین بیاورید و آن را همان طور حفظ کنید، باید انتظارات واقع بینانه ای از خود داشته باشید؛ نه این که اهدافی را مشخص کنید که رسیدن به آنها غیر ممکن باشد.

نگویید که خود را به سایز شماره چهار دوران جوانی خود می رسانید؛ در حالی که میدانید کاری غیرواقع بینانه است. سعی کنید بفهمید که به طور واقعی به چه حدی می توانید این کار را انجام دهید و قادر به حفظ آن هستید. سپس اهداف خود را مطابق همان واقعیت مشخص کنید. گاهی آنچه را که در مورد خود نوشته اید، مرور کنید.

تعیین هدف لاغری

در جای خالی زیر اهداف خود را بر حسب نتایج قابل اندازه گیری، مثل مقدار اوزنی که می خواهید کم کنید ثبت کنید. این بار هم مطمئن شوید که دستیابی به این وزن واقع بینانه است و مناسب قد و استخوان بندی شماست به جدول استانداردهای وزنی رجوع کنید.

برای هدف خود یک ضرب الاجل زمانی تعیین کنید شما برای رسیدن به رؤیای خود، نیاز به برنامه یا تقویم خاصی برای اهدافتان دارید. بدون استفاده از برنامه ای برای اهداف، چیزی جز خیال و رؤیا نصیبتان نمی شود.

می بینید که پس مرحله ای قرار بگیرید از دوازده هفته لازم است که در چه مرحله ای قرار همین طور می توانید ببینید که در هفته ی پنجم باید در چه مرحله ای باشد باید بدانید همان طور که از این شمارش معکوس به سمت هدف خود بن امیروید، مشکلات گریزناپذیری را تجربه خواهید کرد. اینها نکاتی هستند که مسیر کاهش وزن خود کم کم با آن مواجه می شوید که ممکن است روند کاهش وزن شما را آهسته کند یا آن را متوقف سازد. یا وقتی متابولیسم (سوخت و ساز بدن شما با اندازهی جدید بدنتان هماهنگ شد، کاهش یابد و قطع گردد. ممکن است احساس کنید که مثل موقع فشار دادن دکمه ی حرکت آهسته فیلم، کاهش وزن، شما را به وضعی در آورده است که هنگام راه رفتن پای خود را روی زمین می کشید. احساس درماندگی نکنید. در این هنگام فقط بدنتان در حال تطابق فیزیولوژیکی است. این بدین معنا نیست که وزن شما کم نمی شود. مادامی که متمرکز و فعال باقی بمانید، این مشکلات از شما فرار می کنند.

وقتی برای رسیدن به هدف خود مهلتی مشخص کردید و بر اساس تقویم عمل کردید، همین شما را به اجرای واقعی برنامه نزدیک می کند. و موجب می شود که شدت عمل خود را برای رسیدن به هدفتان تعیین کنید. بنابراین وقتی دقیقا خواسته ی خود را مشخص کردید، مهلتی را برای رسیدن به هدف خود تعیین کنید. در خطوط خالی زیر زمانی را برای رسیدن به هدف خود مشخص کنید. این اطلاعات را به تقویم یا برنامه ی روزانه ی خود هم منتقل کنید.

تعیین هدف لاغری

وقتی به خود می گویید که در چه زمانی می خواهید به هدف مشخصی که در چارچوب زمانی دقیقی قرار دارد برسید، آن هدف اهمیت بیشتری پیدا می کند و نیروی حرکتی شما برای رسیدن به آن قوی تر می شود. مثلا اگر هدف اولیهی شما کاهش ۲۵ کیلوگرم وزن در عرض ۲۵ هفته است، تقویم شما باید از روز شروع تا پایان، ۲۵ هفته باشد. وقتی از آن تاریخ به عقب محاسبه می کنید.

محصولات

منابع

برچسب‌ها, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه