درمان چاقی

سلام دوستان گرامی در این سری از مطالب کاربردی سایت اسپینو به بررسی نکاتی پیرامون مشکلات درمان چاقی بپردازیم بنابراین خواهش میکنیم با ما همراه باشید.

رژیم های غذایی با انرژی مشخص

اکنون طبق قسمت قدم سوم رژیم های گفته شده را انتخاب کنید. در هر رژیم، ابتدا گروه های (غذایی) و تعداد واحد هر گروه گفته می شود. سپس به دو مدل واحدهای غذایی در پنج وعده ی صبحانه، ساعت ۱۰ صبح، ناهار، عصرانه و شام تقسیم می گردد. در رژیم هایی که انرژی بالایی دارند، این پنج وعده را به شش وعده رسانده ایم. سپس برای هر مدل یک رژیم با غذاهای واقعی گفته می شود. در پایان رژیم ها، لیست جانشینی آورده شده است. با مراجعه به این لیست می توانید به جای غذاهای گفته شده در رژیم، غذاهای معادل را انتخاب کنید. مثال: در رژیمی برای صبحانه، ۶۰ گرم نان نوشته شده است. در لیست جانشینی آمده است که هر یک واحد نشاسته برابر است با ۳۰ گرم نان، نصف لیوان ماکارونی پخته، یک سوم لیوان برنج پخته و… این شخص می تواند برای صبحانه، به جای ۶۰ گرم نان، یک لیوان ماکارونی پخته مصرف کند و یا ۲/۳ لیوان برنج پخته مصرف کند و یا نصف لیوان ماکارونی پخته همراه با ۳۰ گرم نان مصرف نماید. توجه: می توانید به مدل های تقسیم واحدها مراجعه نمائید و از روی لیست جانشینی، غذاهای رژیم خود را انتخاب کنید و کاری با رژیم واقعی نوشته شده نداشته باشید.

تذکر: می توانید واحدها را به مدل های دیگری در وعده های غذایی خود بچینید. ولی دو مدلی که ذکر شده، از بهترین حالات هستند و بیشترین تأثیر را در لاغر شدن دارد. نکته: در فهرست جانشینی، مقدار آب میوه، کمپوت، خرما، کشمش هم بیان شده است، ولی شما قبل از رسیدن به وزن مطلوب، از میوه ی تازه استفاده کنید. پس از رسیدن به وزن مطلوب، در صورت تمایل از آن موارد نیز استفاده نمایید. همچنین در فهرست جانشینی گروه نشاسته، کیک، (شیرینی) و… هم ذکر شده که مانند مورد قبلی می باشد. تا زمانی که به وزن مطلوب نرسیده اید، از کره و مربا برای صبحانه استفاده نکنید یا همراه صبحانه، چای شیرین مصرف نکنید. پس از رسیدن به وزن مطلوب، می توانید این کار را انجام دهید.

توجه: مقدار مصرف قند همراه با چای، شیرینی در جشن ها و… را نیز حساب کرده و طبق فهرست جانشینی، از مقدار غذاهای خود کم کنید.

پیش از این کار، به قسمت «اشتهای زیادم را چه کنم؟» مراجعه نمائید.

ابتدا تمام رژیمها در جدول زیر آمده و سپس هر رژیم، جداگانه نوشته شده است.

جدول تعداد واحدهای رژیم های غذایی با انرژی مشخص

درمان چاقی

رژیم های زودگذر تمایل به داشتن قوانین بسیار محدودکننده یا پیچیدگی ها را دارند, و با این تصور کار می کنند (حداقل در کوتاه مدت) که آن ها تمام گروه های غذایی را حذف می کنند, بنابراین شما به طور خودکار کالری را حذف می کنید.علاوه بر این, قوانینشان تقریباً همیشه سخت هستند و وقتی متوقف می شوید, وزن از دست رفته تان را دوباره به دست می آورید.

چاقی یکی از بزرگترین مشکلات سلامت در دنیا

شیوع اضافه وزن و چاقی در کل جهان رو به رشد است و در بعضی مطالعات بیان شده که شیوع چاقی، دو برابر شده است، افزایش شیوع چاقی، تنها مختص کشورهای پیشرفته و پر درآمد نبوده و شیوع آن در کشورهای فقیر و در حال توسعه نیز رو به افزایش است.

استفاده از کلمه (Globesity) در بعضی از گزارش‌ها نشانگر شدت وخامت این مشکل، در سطح جهانی است بر اساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۰۵ از سوی سازمان جهانی بهداشت، ۶/۱ بیلیون بزرگسال (بالای ۱۵ سال) در جهان اضافه وزن دارند و حداقل ۴۰۰ میلیون نفر از آنان به طور بالینی، چاق هستند. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از طرف سازمان بهداشت جهانی یکی از هر سه نفر از افراد جهان دچار اضافه وزن و در مقابل یکی از ده نفر آنها مبتلا به چاقی هستند.

چاقی یکی از بزرگترین مشکلات سلامت در دنیا است که با مشکلاتی از قبیل فشار و قند خون بالا و مشخصات لیپید ضعیف خون همراه است که به آن سندروم متابولیک می‌گویند. افراد با سندروم متابولیک در مقایسه با کسانی که وزن طبیعی دارند بیشتر در خطر ابتلاء به بیماری‌هایی نظیر دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی هستند. در طول چند دهه گذشته، دانشمندان بسیاری روی کشف دلایل چاقی و چگونگی پیشگیری و درمان آن تحقیقاتی را انجام داده اند.

با ارادت و مهــر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه