رژیم غذایی

سلام دوستان گرامی در این سری از مطالب کاربردی سایت اسپینو به بررسی نکاتی پیرامون رژیم غذایی بپردازیم بنابراین خواهش میکنیم با ما همراه باشید.

رژیم غذایی

رژیم های غذایی زیادی تنظیم شده است که هر کدام از آنها می توانند باعث (لاغری) شوند. ما ابتدا به مهمترین روشها، اشاره کرده و سپس بهترین روش را توضیح میدهیم. گفتن سایر روشها به این دلیل است که خواننده ی این کتاب، با شنیدن اسم هایی مثل لاغری سریع، بخورید و لاغر شوید، چربی بخور و لاغر شو و… فکر نکند که با وجود این روشهای آسان و سریع، چرا باید روشی را انتخاب کنم که به سرعت نتیجه نمیدهد. یک روش، رژیمی است که مصرف پروتئین را خیلی بالا می برد و در عوض، چربی و (کربوهیدرات) را بسیار کم می کند. این گونه رژیم ها، باعث لاغری می شوند ولی مشکلاتی دارند. این رژیم ها از نظر اقتصادی گران هستند. همچنین اگر مدت زیادی از این رژیم استفاده شود، میزان اوره و اسید اوریک خون بالا می رود و موجب اختلال در کار کبد و کلیه می گردد. چنین رژیمی در دراز مدت، اثراتی ناگوار دارد که گاهی بدتر از عوارض چاقی می باشد. روش دیگر، بالا بردن فوق العاده ی چربی می باشد. در این روش، برنامه ی غذایی، بیشتر از چربی تشکیل شده و پروتئین و کربوهیدرات، تقریبا از رژیم غذایی حذف شده است. این روش برای اولین بار توسط میلر در آمریکا بوجود آمد و کم کم معروفیت زیادی پیدا کرد. در این رژیم، از ادویه، مواد رنگی و طعم دهنده هایی استفاده می شود تا رژیم مطبوع گردد. این رژیم، باعث می شود تا مواد ستونی که از سوختن چربی حاصل می شوند در خون بالا رفته و باعث بی اشتهایی شخص شوند. این رژیم، به سرعت شخص را لاغر می کند. توجه کنید که منظور از مبارزه با چاقی، رفع خطرات آن است ولی در این روش، به علت بالا رفتن میزان چربی، مشکلات قلبی، سکته و… بالا می رود. از طرفی، این رژیم به طور موقتی باعث لاغری فرد می شود، چرا که فرد مجبور به ترک این رژیم است. بعد از ترک این رژیم، وزن او سریعا به حالت اول برمی گردد. ممکن است بپرسید که چرا فرد مجبور به ترک این رژیم است؟ زیرا به علت نداشتن سایر مواد مورد نیاز بدن، اگر پس از مدتی ترک شود، باعث مرگ فرد می گردد. روش دیگر، قطع کامل انرژی یا کم کردن بسیار زیاد مقدار انرژی می باشد. یکی از این موارد، روزهی مطلق است که از خوردن هر نوع خوراکی امتناع می شود. در مواردی، هم زمان با کاهش شدید انرژی، مواد معدنی و ویتامین ها، به صورت مکمل، در اختیار فرد قرار داده می شود. این رژیم ها و روزه های مطلق، اگر همراه با مکمل نباشد، باعث عوارض و مشکلات ناشی از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن می شود و خطرناک می باشد. چنانچه از مکمل استفاده شود، خطر چندانی وجود ندارد. به هر حال پس از اینکه شخص به وزن دلخواه رسید و روزه با رژیم بسیار کم انرژی او قطع شد، به سرعت به وزن اول خود باز می گردد. بهترین روش برای مبارزه با لاغری این است که میزان انرژی دریافتی، مقداری کمتر شده تا وزن به تدریج کم شود. این رژیم غذایی، همان رژیمی است که یک فرد سالم هم باید رعایت نماید تا سلامتی خود را حفظ کند. در اصل، رژیم غلط غذایی، باعث افزایش وزن شده است و اکنون با درست کردن آن، وزن به حالت طبیعی بر می گردد. البته چون در دوره ای از زمان، فرد مقدار بیشتری انرژی مصرف کرده است، تا مدتی باید مقدار کمتری انرژی دریافت کند. در این مدت، او با رژیم صحیح غذایی آشنا می شود و عادات غلط غذایی خود را ترک می کند. این کار سبب می شود تا پس از رسیدن به وزن مطلوب، این وزن را برای همیشه حفظ نماید. این روش، دیرتر اثر می کند و با سرعت کمی وزن را پایین می آورد، در عوض هیچ عارضه ای ندارد، وزن به حالت قبل برنمی گردد و سلامتی فرد تأمین می شود. همیشه در نظر داشته باشید که:

دیر رسیدن، بهتر از هرگز نرسیدن است.

اکنون می خواهید رژیم غذایی خود را انتخاب کنید، ولی پیش از آن، متذکر می شوم که بخشهای بعدی را هم بخوانید. بار دیگر می گویم که داشتن اطلاعات تغذیه ای بسیار مهمتر از دانستن رژیم می باشد.

با ارادت و مهـــر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه