علت چاقی در افراد چیست

سلام دوستان گرامی در این سری از مطالب کاربردی سایت اسپینو به بررسی نکاتی پیرامون علت چاقی در افراد چیست بپردازیم بنابراین خواهش میکنیم با ما همراه باشید.

چاقی در افراد خاص

فعالیت بعضی افراد، به علت معلولیت، بیماری و… کم شده است و به همین دلیل، چاق شده اند. چنانچه فعالیت، برای این افراد ضرری نداشته باشد، باید تا حد امکان، فعالیت خود را بیشتر کنند. معلولیت نباید باعث بی تحرکی این اشخاص شود. آنها باید به دنبال راه هایی باشند که با توجه به وضعیت خودشان، فعالیت خود را بالا ببرند. اما اگر فعالیت، برای آنها ضرر دارد و نمی توانند میزان فعالیت خود را بالا ببرند، برای کم کردن وزن، می باید تنها از رژیم غذایی استفاده کنند. توجه کنید که رژیم غذایی، به تنهایی هم می تواند وزن را کم کند. گروهی دیگر از افراد (چاق)، در زمان حاملگی هستند. آنها باید بدانند که زمان حاملگی، موقع کم کردن وزن نیست. کم کردن وزن را تا بعد از به دنیا آمدن نوزاد، به تاخیر بیندازید. افزایش وزن در بعضی بیماریها مثل ناراحتی کلیه، مربوط به جمع شدن آب در بدن می باشد. این افزایش وزن، چاقی محسوب نمی شود. افزایش وزن این بیماران، به وسیله ی (رژیم غذایی)، کاهش نمی یابد.

چه غذاهایی مرا چاق می کنند؟

داشتن اطلاع در مورد مقدار انرژی غذاها، بسیار مهم است و گاهی همین اطلاعات، بیش از رژیم غذایی به شما کمک می کند. باید بدانید که غذاها، دارای مواد مختلفی هستند. بعضی از این مواد می توانند در بدن بسوزند و به انرژی تبدیل شوند. بعضی از مواد، هنگام سوختن، انرژی بیشتری آزاد می کنند. موادی که انرژی بیشتری دارند، بیش از هر چیزی، باعث چاقی می شوند. غذاهایی هم که دارای این مواد هستند، بیشتر از سایر غذاها، باعث اضافه شدن وزن می گردند. چربی و کربوهیدرات، دو ماده ای هستند که در بدن انسان بیش از هر ماده ای انرژی تولید می کنند و باعث چاقی می شوند. بنابراین غذاهای حاوی چربی و کربوهیدرات، باعث چاقی می شوند. هر چند که پروتئین هم تولید انرژی می کند و انرژی تولید شده از پروتئین، نسبت به کربوهیدرات، بیشتر است ولی معمولا پروتئین در بدن انسان نمی سوزد و به انرژی تبدیل نمی شود، بلکه در کار ساخت عضلات و… به کار می رود. با توجه به این مطلب، چربیها و کربوهیدرات ها، غذاهای چاق کننده می باشند که یک فرد چاق باید آنها را شناسایی کند. چربی، برای همه ی شما آشناست. گاهی این چربی، کاملا مشخص است مانند روغن، کره، خامه و مارگارین؛ ولی گاهی این چربی خود را مخفی کرده است. به طور مثال: تخم مرغ، شیر، پنیر، پسته، گردو، بادام، تخمه کدو، تخمه ی آفتابگردان، غذاهای سرخ شده و… دارای چربی هستند علت چاقی در افراد چیست .

شخصی که می خواهد لاغر شود باید خوردن غذاهایی که چربی دارند را بسیار کم کند. برای کم کردن میزان چربی مصرفی باید از خوردن غذاهایی که روغن زیادی دارند، خودداری کنید. غذاهای سرخ شده در روغن، نان روغنی، خامه، کره، ته دیگ و… غذاهای بسیار پر چربی هستند که مصرف آنها باید قطع شود. فرد چاق باید از شیرهای کم چربی، ماست کم چربی، پنیر کم چربی و گوشت کم چربی استفاده کند. یک فرد چاق باید همیشه مواظب چربی غذاها باشد.

کربوهیدرات، یکی دیگر از موارد چاق کننده هستند. کربوهیدراتها، گروه های مختلفی دارند که مهمترین آنها قندها و نشاسته می باشند. همه ی موادی که شیرین هستند دارای قند می باشند. قند، شکر، پولکی، نبات، مربا، عسل، آب نبات، شکلات، سوهان، بستنی، نوشابه، حلوا، شیره، خرما و هر چیزی که شیرین است، دارای قند می باشد و چاق کننده است. بنابراین گاهی یک شخص فکر می کند که چیزی نخورده است و می گوید که هیچ چیز نخورده ام، در حالی که یک لیوان چای با چهار حبه قند خورده است و نمی داند که همین حبه های قند که چیزی به حساب نمی آیند، باعث چاقی او می شوند. فردی دیگر ممکن است رژیم غذایی بگیرد، ولی روزانه دو عدد نوشابه به رژیم خود اضافه نماید. او فکر می کند که نوشابه، آب است و اثری ندارد، در حالی که نوشابه، به علت داشتن قند، انرژی زیادی دارد و باعث می شود که رژیم فرد، بی اثر شود.

موادی که دارای نشاسته هستند عبارتند از: انواع نان، آرد گندم و غذاهایی که از آن تهیه می شود؛ برنج، آرد برنج و غذاهایی که از آن تهیه می شود؛ ذرت، جو، غلات بو داده، ماکارونی، باقلا، سیب زمینی، عدس، نخود، لپه، لوبیا، بیسکویت و کیک. مهمترین غذاهای نشاسته ای، نان، برنج، سیب زمینی و ماکارونی می باشند. بنابراین ممکن است یک فرد چاق بگوید من که چیزی نخورده ام، فقط یک نان خشک و خالی خورده ام. ولی اکنون می داند که همین نان خشک و خالی، خیلی بیشتر از یک سیخ کباب، باعث چاقی او می شود. اکنون که معلوم شد چه غذاهایی باعث چاقی می شوند، مصرف آنها را کم کنید و به جای آن از میوه و سبزی استفاده نمائید. هنگام استفاده از میوه، آنهایی را که به کار ببرید که کمتر شیرین هستند. انرژی با واحدی به نام کیلوکالری سنجیده می شود. در این قسمت انرژی تعدادی از مواد غذایی گفته می شود تا متوجه باشید که مقدار انرژی غذاها چه اندازه است و متوجه غذاهای پر انرژی باشید و بدانید که هر لحظه، چه مقدار انرژی به بدن خود می رساند.

جدول میزان انرژی صد گرم ماده ی غذایی

علت چاقی در افراد چیست

علت چاقی در افراد چیست

با ارادت و مهـــر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه