عوامل بیرونی کنترل وزن

سلام دوستان گرامی در این سری از مطالب کاربردی سایت اسپینو به بررسی نکاتی پیرامون عوامل بیرونی کنترل وزن  می پردازیم بنابراین خواهش میکنیم با ما همراه باشید.

عوامل بیرونی کنترل وزن امتیاز بالا یا متوسط در مقیاس بیرونی (۱۲ تا ۲۰) نشان دهنده ی عوامل بیرونی کنترل وزن است که از روی اتکای زیاد به دیگران، تأثیرات قدرتمند موفقیت یا شکست شما در کاهش وزن قابل شناسایی هستند. اجازه دهید در مورد این که چگونه تفکر بیرونی در زندگی خود شما تقویت می شود، مثالی ارائه دهم. در مورد یکی از مواقعی که رژیم داشتید فکر کنید: وزن زیادی را کم کردید و دوستان شما با به به و چه چه از شما پرسیدند چطور این کار را کردید.

عوامل بیرونی کنترل وزن

چون علل کاهش وزن شما بیرونی بود، رژیم های خود را برای آنها توصیف کردید و به جای این که تصمیم گیری خود را علت کاهش وزن و موفقیت خود بشناسید، یک رژیم قابل قبول و مطمئن را عامل آن معرفی کردید. با این نوع توصیف، باور کردید که علت نتایج خوب خارج از وجود شماست و در شخص یا چیز دیگری قرار دارد. شاید این جدیدترین و بزرگترین رژیم غذایی باشد. شاید توصیه ی رژیم دارویی یا جراحی معده و شکم علت کاهش وزن شما باشد. در این صورت، وقتی موفق شدید، احساس مالکیتی بر این نتیجه مثبت نخواهید داشت.

به همین علت، وقتی در روند کاستن وزن خود با شکست مواجه می شوید اوضاع عوض می شود و کاملا همه چیز نابود می شود؛ چرا که هیچ احساس مالکیتی نسبت به آن ندارید. اضافه وزن داشتن خود را به هر عامل دیگری غیر از مصرف بستنی که به مدت پنج سال هر شب از خوردن آن لذت می بردید، نسبت می دهید. احساس می کنید که وزن شما ارتباطی به نحوه، و نوع تغذیه تان ایا عیاشی شما ندارد؛ گویی به همه ی مردم اشیاء و موقعیت ها مربوط می شود، به جز خود شما مثلا ممکن است بگویید به علت این که رژیم خاص دیگری برای شما مؤثر بوده، وزن شما دوباره برگشته و افزایش یافته است. یا شاید مثل آدم احمق میانسالی باشید که هنوز می خواهد غذاهایی را که در دوره ی دبیرستان می خورده است مصرف کند. همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، پیتزا و خیلی چیزهای دیگر و هنوز هم انتظار دارد که اندام آن سال ها را داشته باشد. می گوید که سوخت و ساز بدن او خیلی کند است، هرگز لحظه ای فکر نمی کند که او هم مثل لاستیک زاپاس از کار افتاده و دیگر تنبل شده است و به اندازه ی کافی هم ورزش نمی کند، وضعیت و شرایط مهم نیستند. حتی اگر شما مقصر باشید. و کس یا چیز دیگری مقصر نباشد و یک توصیه: اگر اصرار دارید که کنترل وزن شما به دست عوامل خارجی و بیرون از خود شماست، برای کاهش وزن ناخواسته ی خود، دوران مشکلی پیش رو خواهید داشت. ممکن است با مقصر دانستن خانواده، ژن، مشکل سوخت و ساز یا رژیمی که مؤثر واقع نشده است، در تشخیص دلایل مربوط به مشکل وزنی خود راه غلط را بپیمایید. وقتی اشتباه تشخیص بدهید، به معنای این است که اشتباه هم رفتار می کنید و نمی توانید کاری را که واقعا نیاز دارید، انجام دهید. همین موجب از بین رفتن همیشگی فرصتهای کاهش وزن و کنترل آن می شود. چون شما مسئولیت اشتباه خود را به عهده نمی گیرید. به این حقیقت که عادت های ضعیف و نادرست تغذیه و ورزش نکردن موجب چاقی شما شده است، پی نمی برید. در اینجا واقعیت را بررسی کنید. موارد زیادی وجود دارد که بر وزن شما تأثیر می گذارد. مواردی که مشخصا شما مسئول آن هستید

راه حل شما این است که مرکز کنترل خود را از بیرون به درون تغییر دهید. با انجام این کار، خود را مسئول انتخاب اعمال و رفتار خود می کنید. وقتی متوجه شوید که مشکلات خاص وزنی شما با عوامل خارج از وجود شما ارتباطی ندارنده قدرت تغییر شما افزایش می یابد

مشکل بزرگ دیگر در مورد عوامل خارجی این است که تمایل شما برای جهش از رژیمی به رژیم دیگر برای این است که رژیمی را پیدا کنید که مؤثر واقع شود و چون آن رزیم وجود ندارد، احساس درماندگی می کنید و شکست خرید. در نتیجه به عادت قبلی پرخوری خود برمی گردید. تلاش های شما در جهت کاهش وزن از روی شروع و خاتمهی پیاپی رژیم های مختلف مشخص می شود. در این هنگام، فقط دور خودتان می چرخید و در همان عادات قدیمی خود

باقی می مانید.

وقتی اندیشه ی شما روی عوامل خارجی متمرکز می شود، اهدافی بسیار جزئی و کم ارزش برای خود تعیین می کنید. مثلا ممکن است به خود بگوییدش نمی توانم به وزن ایده آل خود برسم. چیزی مانع راه من است.» همه ی اینها مبین رفتار برون گرایی منفی است. تصور کنید که این نتایج حاصل از آن نوع تفکر است. هرگاه تصمیم گرفتید وزن کم کنید، کنترل خود را از دست داده اید و با شکست مواجه شده اید. دیگر این طور فکر نخواهید کرد؛ چرا که دیگر می دانید که شما فعالانه بر وقایع مثبت زندگی خود تأثیر دارید. از قدرت شخصی خود استفاده کنید.

عامل اتفاقی و شانسی کنترل وزن اگر در سطح بین متوسط تا بالا قرار دارید (۱۲ تا ۲۰)، عامل کنترل وزن شما شانسی است و اساسا به خود می گویید که به خود یا چیز دیگری باور ندارید، در تغییر دادن رژیم غذایی خود فایده ای نمی بینید. همین طور در ورزش کردن با پذیرش مسئولیت سلامت خود. چون معتقدید که رفتار شما ارتباطی با سلیقه و انتخاب شما ندارد. اگر چاق یا به نحوی بیمار هستید، حتی اگر کمی از وزن خود ا ین اورده اید، اتفاقی است. طبق درک و دریافت شما مثل چرخیدن تاس در بازی، هر نتیجه ای حاصل سرنوشت، اتفاق یا شانس است

اشتباه نکنید. این نوع طرز تفکر مبتنی بر شانس شما، هیچ کمکی به نظم تیتان نمی کند و با عدم تمایل به تغییر عادتها متفاوت است. چون در نمی خواهید به زندگی خود نظم بدهید. اعتقاد به شانس نشانه ی ضعف و عدم توانایی شما است: به نظم توجه نمی کنید و در نتیجه انگیزه ای برای کردن ندارید. و یک توصیه: همان طور که این تحقیق نشان می دهد، مردمی که دارای عوامل بیرونی و درونی کاهش و کنترل وزن هستند، وزن خود را که می کنند و کسانی که به شانس و اقبال متکی هستند، کمتر امید موفقیت دارند. به همین علت است که آنها معتقدند تلاش برای تغییر بی فایده است؛ چون از منظر آنها به آنها و نه هیچ کس دیگر کنترلی بر زندگی شان ندارد. وقتی افراد تحت تأثیر این نوع تفکر قرار می گیرند، فکر می کنند مردم باید آنها را دوست داشته باشند و اهمیتی نمی دهند که ظاهر آنها چگونه است. در نتیجه، این فقط آنها هستند که مورد کم لطفی قرار می گیرند. اگر این مسئله در مورد شما صادق است، احتمالا با خود و سلامت خود رفتار مناسبی ندارید. وقتی بدین روال زندگی می کنید و توجهی به خود نمی کنید، نه تنها خود را بلکه انسان های اطراف خود را هم فریب میدهید.

اگر نقطه نظر درونی شما این است که به هر حال چه فرقی می کند، اگر شانس با من موافق باشد، این اتفاق می افتد!» پس بقیه ی عمر خود را با اضافه وزن و شرایط ناسالم سر خواهید کرد و فرصت های مهمی را برای ایجاد تغییر در وضعیت زندگی و سلامت خود از دست میدهید.

مطمئنم که در این مرحله متوجه شده اید که علل کنترل وزن شما در دروغها و منطق غلطی که حقیقت شخصی شما را تشکیل داده، نهفته است و این که باید خود را در مسیری متفاوت قرار دهید. شاید لازم باشد که تفکر شما کمتر از درون

، شود یا کمتر از بیرون راهنمایی بگیرد یا اصلا هدایت توسط شانس بخت و اقبال را رد کند. بدین منظور باید این سوال را از خویش بپرسید *

مناسب در جایی که نیاز به ثبات قدم و صلابت بوده است، آنر به این سؤال را از خویش بپرسید که آیا شما در زمان مناسب در جایی که نیاز به ثبات قدم و صلابت بوده است.

داشته اید که همین قاطعیت بیشتری را در زمینه های گوناگون برای شما فراهم می آورد و شما تسلط بیشتری برای اداره و کنترل نتایج خود خواهید داشت. بررسی گفتگوی درونی باور و اعتقاد شما در مورد این که چه چیز یا چه کسی در کنترل وزن و سلامت شما مؤثر است، شدیدا بر گفتگوی درونی شما تأثیر می گذارد و موضوع صحبت خصوصی درونی و ذهنی را در مورد اتفاقات زندگی شما تشکیل می دهد. این باورها شامل موارد منفی که روی آن متمرکز شده اید، انتقاد از خودتان مثل احساس شرمندگی، گناه، خودفریبی و نظرات پراکنده که زندگی شما را اشغال کرده است، می شود. اگر گفتگوی درونی شما منفی است و شما را محکوم می کند، شما موانعی را برای خود ایجاد می کنید که نیازی به آنها ندارید. با این کار فرصت های واقعی را برای موفقیت و کنترل حقیقی وزن خود از دست می دهید.

در این بررسی مهم، دوست دارم که گفتگوی درونی شما را به منظور شناسایی دقیق آنچه که به خود می گویید، بررسی کنم. در مورد موضوعات زیر گفتگوی درونی خود را بنویسید: و ظاهر شما و شکل بدن و توانایی کنترل وزن و میزان ورزش کردن و کنترل خود و سلامت کلی نوشته های خود نگاه کنید. وضعیت یا حالت گفتگوی درونی خود را وصیف می کنید؟ آیا مثبت و همراه با شادمانی است؟

شکست دهنده و محکوم کننده است؟ زیر هر نوشته را که فکر می کنید مثبت با منفی است، خط بکشید.

همچنین توجه کنید که اظهارات شما در مورد علل کنترل وزنتان جه می گوید؟ آیا نگرش جدیدی ارائه میدهد؟ گفتگوی درونی شما با خودتان درونی، بیرونی، یا اتفاقی است؟ پاسخ های خود را یادداشت کنید.

واکنش خود را بی اهمیت جلوه ندهید. به آن توجه کنید. چون بعده لازم است به آن مراجعه کنید و چون حاوی اطلاعات با ارزشی است که بیشتر از قبل به شما در درک رضایت شخصی تان کمک می کند.

محصولات

منبع

 

برچسب‌ها, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه