محاسبه میزان اضافه وزن

سلام دوستان گرامی در این سری از مطالب کاربردی سایت اسپینو به بررسی نکاتی پیرامون محاسبه میزان اضافه وزن بپردازیم بنابراین خواهش میکنیم با ما همراه باشید.

ابتدا باید وزن مطلوب خود و مقدار (اضافه وزن) خود را مشخص کنید. برای این کار اول وزن، قد و دور مچ خود را به دقت اندازه گیری کنید، سپس به قسمت «وزن متناسب با قد بر اساس استخوان بندی» که پیش از این گفته شده است، مراجعه کنید. از روی جدول، وزن متناسب خود را بدست آورید. اکنون وزن خود را با وزن متناسب خود مقایسه کنید و ببینید چند کیلوگرم اضافه وزن دارید. مثال: خانمی به قد ۱۵۵ سانتی متر و استخوان بندی متوسط، باید وزنی بین ۵۲/۳ تا ۵۸/۶ کیلوگرم داشته باشد. این خانم، وزنی معادل ۶۸ کیلوگرم دارد. او از بین ۵۲/۳ تا ۵۸/۶ عدد متوسط یعنی ۵۵ کیلو را انتخاب کرده است و می خواهد خود را به ۵۵ کیلوگرم برساند.

محاسبه میزان اضافه وزن = وزن مطلوب – وزن فعلی

کیلوگرم ۱۳= ۵۵-۶۸

این خانم، ۱۳ کیلوگرم اضافه وزن دارد. این خانم می خواهد بداند که با این روش، چند روز بعد به وزن مطلوب خود می رسد؟ بر اساس این روش، روزانه ۵۰۰ کیلو کالری از انرژی رژیم غذایی کم می شود. این امر باعث می شود که هر هفته، نیم کیلوگرم از وزن شخص کم شود. در ابتدای کار هم حدود دو هفته طول می کشد تا به تدریج انرژی رژیم غذایی کم شود و به ۵۰۰ کیلو کالری برسد. (روش کم کردن (انرژی) غذا، در قسمتهای بعدی توضیح داده می شود. بنابراین برای کم کردن هر یک کیلوگرم، ۱۴ روز طول می کشد. همچنین ۱۴ روز به کل زمان کم کردن وزن، اضافه می شود. البته توجه کنید که این زمان، بیشترین زمان است؛ یعنی حداکثر زمانی است که فرد به وزن مطلوب خود می رسد. همچنین این زمان، مربوط به کسانی است که فقط از رژیم غذایی استفاده می کنند. مسلم است که به کار بردن توصیه های قسمت افزایش فعالیت، باعث کاهش این زمان می شود. حداکثر زمان کاهش وزن خود را به روش زیر به دست آورید.

حداکثر زمان کاهش وزن = ۱۴ + (۱۴۶ میزان اضافه وزن)

مثال: خانمی که قبلا گفته شد و ۱۳ کیلو اضافه وزن داشت، به شکل زیر عمل می کند.

محاسبه میزان اضافه وزن

روز ۱۹۶= ۱۴ + ۱۸۲= ۱۴+ (۱۴۸۱۳)

این خانم ۱۹۶ روز یا ۲۸ هفته یا ۶/۵ ماه طول می کشد تا به وزن طبیعی خود برسد. ممکن است به نظر بیاید که این زمان زیادی است. توجه کنید که بعد از این، همیشه در این وزن باقی خواهد ماند. همچنین اگر به قسمت ورزش و فعالیت بدنی هم عمل کند، می تواند این زمان را به ۳ ماه و حتی کمتر برساند. | افراد خاصی وجود دارند که نمی توانند به روش قبلی، وزن مطلوب خود را به دست آورند، این افراد می توانند به روشهای زیر عمل کنند بیمارانی که قادر به ایستادن نیستند یا ستون فقرات آنها انحنا دارد، برای بدست آوردن قد خود می توانند از بلندی زانو استفاده کنند. برای این کار، به پشت دراز بکشید و زانوی چپ خود را به صورت ۹۰ درجه خم کنید و سپس بلندی زانو، از پاشنه ی پا تا جلوی ران، را اندازه بگیرید و از فرمول زیر استفاده کنید.

+ ( ۰/۴۰ سن (سال)- (۲۸/۰۲ بلندی زانو (سانتی متر): مردان ۸۴/۸۸ + (۲۴/۰ سن (سال)- (۱۸/۸۳ بلندی زانو (سانتی متر):زنان

مثال الف: آقایی ۶۰ ساله که بلندی زانوی او ۵۰ سانتی متر است، برای بدست آوردن قد خود به این شکل عمل می کند.

سانتی متر ۱۶۲/۷۹ =۶۴/۱۹ +( ۶۰۸۰/۰۴ )-( ۵۰/۰۲۲۷)

قد این آقا ۱۶۲/۷۹ سانتی متر می باشد.

مثال ب: خانمی ۶۵ ساله که بلندی زانوی او ۴۵ سانتی متر است، برای بدست آورد قد خود به این شکل عمل می کند.

سانتی متر ۸۴/۸۸۶۱۵۱/۶۳ + (X۶۵/۲۴ .)- (۱۷۴۵/۸۳ )

قد این خانم ۱۵۱/۶۳ سانتی متر می باشد.

افرادی که قسمتی از بدن آنها قطع شده است، باید وزن این قسمت را از وزن متناسب کم کنند، تا وزن متناسب آنها به دست اید. وزن تقریبی اعضای بدن در زیر آمده است. وزن تقریبی یک دست از مچ به پایین =۰/۳ درصد از وزن بدن وزن تقریبی یک دست از آرنج به پایین = ۲/۶ درصد از وزن بدن وزن تقریبی یک دست =

۶/۲ درصد از وزن بدن وزن تقریبی یک پا از مچ به پایین = ۱/۷ درصد از وزن بدن وزن تقریبی یک پا از زیر زانو به پایین = ۷ درصد از وزن بدن وزن تقریبی یک پا از بالای زانو به پایین = ۱۱ درصد از وزن بدن وزن تقریبی یک پا = ۱۸/۶ درصد از وزن بدن مثال: شخصی که به طور طبیعی باید وزنی معادل ۷۳ کیلوگرم داشته باشد، اگر یک دست او از آرنج به پایین و یک پای او از بالای زانو به پایین قطع شده باشد به شکل زیر عمل می کند.

کیلوگرم ۱/۸۹۸=۱۰۰ (۲/۶%۷۳۶) = وزن یک دست از آرنج به پایین کیلوگرم ۱۰.۰۸/۰۳ : (۱۱۷۷۳) =x

۷۳%۱۱= وزن یک پا از بالای زانو ۱/۸۹۸-۸/۰۳-۹/۹۲۸ = وزن دست و پای قطع شده

این شخص محاسبه میزان اضافه وزن  باید تقریبا ۱۰ کیلوگرم از وزن را کم نماید. بنابراین وزن مطلوب برای این شخص، ۶۳ کیلوگرم می باشد.

 با اردت و مهـــر

۲ دیدگاه برای “محاسبه میزان اضافه وزن”

  1. با سلام و خسته نباشید؛ من متوجه روش و برنامه شما برای لاغری نشدم میشه بفرمایید روش شما برای لاغر کردن افراد چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه