وزن متناسب با قد، بر اساس استخوان بندی

سلام دوستان گرامی در این سری از مطالب کاربردی سایت اسپینو به بررسی نکاتی پیرامون وزن متناسب با قد، بر اساس استخوان بندی بپردازیم بنابراین خواهش میکنیم با ما همراه باشید.

این روش، جزء دسته ی اول می باشد. در این روش، نوع استخوان بندی هم مشخص می شود. این روش، یکی از بهترین روشهای تشخیص (چاقی) می باشد. در این روش، اگر وزنی بیشتر از وزن متناسب خود داشتید و در روش برجستگی شکم و یا نیشگون گرفتن هم چربی بیش از حد داشتید، نشان دهنده ی چاقی است. افراد ورزشکار و کسانی که عضلات زیادی دارند، باید در کنار این روش، از روش برجستگی شکم و یا نیشگون گرفتن هم استفاده کنند. در این روش، ابتدا باید نوع استخوان بندی خود را بدست آورید. برای مشخص کردن نوع استخوان بندی، اندازه ی دور مچ به سانتی متر را به دست آورید. دور مچ را از قسمتی که مچ خم می شود، اندازه بگیرید. کمی بالاتر از استخوان برجسته ی مچ را اندازه بگیرید. دقت کند که برجستگی را اندازه نگیرید؛ بلکه مقداری از برجستگی به سمت کف دست حرکت کنید و جایی که مچ خم می شود را اندازه بگیرید. توجه کنید که اندازه ی مچ دست راست را بگیرید.

سپس قد خود را بر دور مچ تقسیم کنید.

بعد از اینکه نسبت قد به دور مچ را بدست آورید به جدول زیر مراجعه نمایید.

 

وزن متناسب با قد، بر اساس استخوان بندی

وزن متناسب با قد، بر اساس استخوان بندی

مثال الف: آقایی با قد ۱۷۶ سانتی متر و دور مچ 16/5  سانتی متر می خواهد بداند که دارای چه نوع (استخوان بندی) می باشد؟

عدد ۱۰/۶۷ بزرگتر از ۱۰/۴ می باشد، بنابراین نوع استخوان بندی این آقا کوچک می باشد.

مثال ب: خانمی با قد ۱۵۹ سانتی متر و دور مچ ۱۵/۲ می خواهد نوع استخوان بندی خود را مشخص کند.

عدد ۱۰/۶۴ بین دو عدد ۱۰/۱ و ۱۱ می باشد، بنابراین نوع استخوان بندی این خانم، متوسط می باشد. بعد از مشخص شدن نوع استخوان بندی به جدول وزن متناسب با قد مراجعه نمائید.

جدول وزن متناسب با قد (مردان)

 

وزن متناسب با قد، بر اساس استخوان بندی

 

مثال: آقایی به قد ۱۷۵ سانتی متر و استخوان بندی متوسط باید وزنی در محدوده ی ۶۷/۳ تا ۷۲/۷ کیلوگرم داشته باشد. این شخص، اگر دارای وزنی بیشتر از ۷۲/۷  کیلوگرم باشد، اضافه وزن دارد. در این صورت به ستون آخر «میزان افزایش وزن برای چاقی» مراجعه می کند که عدد ۷/۹ نوشته شده است. اگر این شخص بیش از ۷/۹ کیلوگرم، اضافه وزن داشته باشد؛ یعنی وزن او بیشتر از ۸۰/۶ باشد، چاق است؛ ولی چنانچه کمتر از ۷/۹  کیلوگرم اضافه وزن داشته باشد، نمی توان گفت چاق است و بهتر است بگوییم اضافه وزن دارد.

جدول وزن متناسب با قد (زنان)

 

وزن متناسب با قد، بر اساس استخوان بندی

مثال: خانمی با قد ۱۵۰ سانتی متر و استخوان بندی بزرگ باید وزنی در محدوده ی ۵۴/۵ تا ۶۰/۹  کیلوگرم داشته باشد. این خانم اگر وزنی بیش از ۶۰/۹ داشته باشد، دارای اضافه وزن می باشد و باید به ستون آخر «میزان افزایش وزن برای چاقی» مراجعه نماید. در این ستون، عدد ۶ نوشته شده است. چنانچه این خانم بیش از ۶ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشد؛ یعنی وزن او بیشتر ازه/۶۶ کیلوگرم باشد، چاق است. ولی اگر اضافه وزن او کمتر از ۶ کیلوگرم باشد، نمی توان گفت چاق است و بهتر است بگوییم اضافه وزن دارد. نکته: افرادی که قسمتی از بدن خود را از دست داده اند، به قسمت «انتخاب رژیم غذایی – قدم اول» مراجعه کنند. توجه: در کتابهای دیگر، جدول هایی وجود دارد که کمی با این جدول متفاوت هستند. اگر به همان جدولها هم دقت کنید، متوجه می شوید که با هم تفاوت دارند و این موضوع، به علت وجود تفاوتهایی در نحوه ی تهیه ی جدولها و مکان تهیه ی آنها می باشد. به هر حال این اعداد تقریبی هستند و این اختلافات نیز جزئی می باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه