سلام دوستان گرامی در این سری از مطالب کاربردی سایت اسپینو به بررسی وزن واقعی شما می پردازیم بنابراین خواهش میکنیم با ما همراه باشید.

وزن واقعی شما باید چقدر باشد؟ اگر در مورد آنچه که واقعا باید باشید انتظارات درستی داشته باشید، در تلاش برای برقراری دوستی و آرامش با جسم خود موفق خواهید شد؛ زیرا طبق اهداف واقع گرایانه خود زندگی می کنید. به همین علت است که موضوع سالم ترین و واقعی ترین وزن مناسب شما را مطرح کردم، زیرا میدانم که همین نیز در ذهن شما وجود دارد.

دو روش نگرش به کسب کردن وزن واقعی و طبیعی وجود دارد؛ یکی از لحاظ پزشکی و دیگری از منظر روانشناسی. و قصد دارم هر دوی آنها را مورد توجه قرار دهم. زیرا هر دو از اهمیت یکسانی برخوردارند.

از لحاظ پزشکی، وزن سالم وزنی است که با خصوصیات ژنتیک و فیزیک جسم شما منطبق باشد. احتمالا با تعجب می پرسید: «پس وزن طبیعی من باید چقدر باشد؟»

روش های بی شماری وجود دارد که می توانید برای تعیین وزن مورد نظر خود از آنها استفاده کنید که هیچ کدام هم خالی از اشکال نیست. مثلا بسیاری از جدول های وزن و قد بر اساس فرمول های ساده و قدیمی هستند که بیست سال قبل طراحی شده اند.

وزنهای ایده آل برای افراد کوتاه قد وزن های بالا است و برای افراد بلندقد وزن کم. مثلا قد مرا در نظر بگیرید: یک متر و هشتاد و پنج سانتیمتر با استخوانبندی درشت. آن جدول ها نشان میدهند که وزن من باید حدود ۸۵ کیلوگرم باشد. با چنین وزنی می توانید از من به عنوان بند رخت استفاده کنید.

همین موضوع در مورد اندازه گیری دیگری به نام شاخص توده بدن (BMI) صدق می کند که از وزن و قدتان برای قضاوت در مورد میزان چربی بدن شما استفاده می کند. با این وجود، روش BMI روشی مناسب برای بررسی وزن شما نیست.

مثلا برای خانمهای باردار یا شیرده غیر قابل اعتماد است. همین طور برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن، ورزشکاران، قهرمانان ورزشی و بدنسازها

در حقیقت اگر آرنولد را با این روش مورد بررسی قرار دهید، فردی چاق به شمار می آید؛ زیرا روش BMI بین افراد چاق و عضله ای تفاوتی قائل نمی شود وزن ماهیچه و عضله بیشتر از چربی است و مطمئنا نمی توانید بگویید که آرنولد فرد چاقی است.

سایز آقایان و خانم ها به مرور زمان افزایش می یابد. مردم به طور طبیعی نسبت به بیست سال پیش خود سنگین تر می شوند. بنابراین هیچ یک از روش های محاسبه این، برای وزن واقعی قابل استفاده نیستند.

در حین کار با بیمارانی که اضافه وزن داشتند، از دو سیستم استفاده کرد استانداردهای شکل بدن و استانداردهای وزن بدن به آنها در مشخص کر اهداف خود در مورد وزن طبیعی کمک کنم.

استانداردهای شکل بدن به بیمارانم کمک کرد تا بتوانند به طور دوره ای را تعیین نسبت دور کمر به باسن، بر هیکل خود نظارت و کنترل داشته باشند.

این از آن جهت مهم است که بدانید توزیع وزن – وزنی که روی بدن خود حمل می کنید – میتواند بر سلامت شما تأثیر مثبت یا منفی بگذارد. توزیع چربی اضافهى بدن معمولا به صورت نوع «سیب» یا «گلابی» دسته بندی می شود.

هیکل نوع سیب، چربی اضافی را در ناحیه ی شکم ذخیره می کند و این نوع افراد در معرض خطر بیماریهای قلبی، دیابت و سرطان خاص هستند. اندام نوع گلابی، چربی اضافی را اطراف رانها و باسن ذخیره می کند و افراد اینچنینی در معرض خطر مشکلات و ناراحتیهای مفصلی و چاقی هستند. محاسبهی نسبت دور کمر به باسن آسان است: |

و با استفاده از متر دور گودترین قسمت کمر خود را اندازه بگیرید. اه دور پهن ترین قسمت باسن خود را هم اندازه بگیرید. (پاهایتان را از هم

باز کنید و در حالتی آزاد بایستید.) و اندازهی دور کمر خود را بر اندازه ی دور باسن خود تقسیم کنید تا نسبت

دور کمر به باسن خود را به دست آورید.

به طور ایده آل، اگر خانم هستید، این عدد باید ۰ یا 80 کمتر باشد و اگر آقا هستید ۹۵/. یا کمتر. وقتی وزن خود را کم می کنید، چربی بدن خود را کاهش داده و دوباره آن را توزیع می کنید و موجب می شوید نسبت دور کمر به باسن کاهش یابد.

روش دیگر، تعیین استانداردهای وزن سیستمی است که من برای بیمارانم فرمول بندی کرده ام. این در واقع نسخه ی اصلاح شده و واقعی جدول های وزن وقد است. اگرچه کامل نیست اما استانداردهای وزن انعکاس دهنده آنچه که می توان به آن دست یافت هستند و مطمئنا معیار بهتری برای سنجش وزن مردم به شمار می روند.

از استانداردهای وزنی که در جدول زیر فهرست شده اند برای شناسایی اهداف خود استفاده کنید تا بتوانید از وضعیت فعلی خود خارج شوید. ردیف انتهایی جدول برای افرادی با استخوان بندی ریز (ریزنقش) و قسمت بالای آن برای افراد درشت اندام است. با خود صادق باشید: به خودتان نگویید استخوان بندی من ریز است؛ در حالی که بر عکس این حالت هستید.

وزن واقعی شما

محصولات

منابع

برچسب‌ها, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه