ویتامین های ضروری برای پوست صورت

سلام دوستان گرامی در این سری از مطالب کاربردی سایت اسپینو به بررسی نکاتی پیرامون ویتامین های ضروری برای پوست صورت بپردازیم بنابراین خواهش میکنیم با ما همراه باشید.

برای چی به ویتامینهای پوستی نیازمندیم؟

پوست از 2 لایه اپیـدرم و درم ساخته شده است که هریک کارایی منحصر به فرد خودرا دارند. اپیدرم بیرونی‌ ترین لایه پوست می باشد که با عوامل محیطی نظیر پاتوـژن‌‌ها و اشعه ماورا بنفـش خورشید روبرو می باشد. درم در انتهای این لایه واقع شده است و دارای بافت ‌‌‌‌های همـبند، رگ‌‌‌‌ های خونی ، اعصاب و فولـیکول‌‌‌‌های پوست میباشند.

ویتامینهای پوست ، پوست را هیـدراته نموده. آنها میتوانند سلولهای مرده پوست را از بین ببرند و سلولهای جدید و تازه را جایگزین شون کنند. عفونتها و استرس اکسیـداتیو نیز به کمک ویتامینهای مورد نیاز پوست نابود خواهند شد.

اگر به انداره مکفی ویتامین دریافت نمایید می توانید پوستی سالم و جوان داشته باشید و موجب کمتر شدن نواحی سیاه پوست ، چـروک ، خشکی زیاد پوست، کاهش نقاط خشن پوست و. ..گردد.

ویتامـین  A  :

ویتامین های ضروری برای پوست صورت

این نوع ویتامین مدلی انتی اکسـیدان به شمار می آید. مشکلاتی نظیر چیـن و چروک که بخاطر رادیکالهای ازاد بوجود می آیند را رفع میکنند

رویه ی تشکیل چـین و چروک را کم میکند.

ساخت کلاژننهایی که موجب شفاف شدن پوست میگردد را زیاد می کند.

پوست را زیبا نگاه می‌دارد.

آسیبهای رادیکال‌ی آزاد را کم میکند.

مانع بروز آکنـه مکی باشد.

به چه طریقی ویتامین A زیادی جذب شود؟

اگر تمایل دارید که مقادیر بیشتری ویتامین A جذب کنید، این موادغذایی را مصرف نمایید:

سیـب زمینی شیرین

اسـفناج

زردی تخم ‌مرغ

هویـج

غذای دریایـی

فلفـل دلمه ‌ای

روغـن جگر ماهی

شـیر

گوجه ‌فرنگی

و یااینکه می‌ توانید از مکمل ‌های ویتامین A موجوددر داروخانه‌ ها استفاده نمایید.

 

ویتامین های ضروری برای پوست صورت

 

 

ویتامـین   C :

این ویتامین عمدتادر اپـیدرمی لایه ‌بیرونی پوست ” و درمـی لایه درونی پوست” یافت می‌گردد. ویتامین C نقشی مهم در سلامت پوست وتشکیل کلاژن ‌ها دارند.

ایجاد کلاژن در پوست را زیاد می کند.

از آسیب‌ های اشعه ی UV جلوگیری می کند.

آنتی ‌اکسیدان‌ها را دربدن تثبیت می کند.

رویه تشکیل چین و چروک را کم میکند

ویتامین C از راه جریان خون به همه ی قسمت ‌های بدن انتقال یافته و آب رسان خوب برای پوست ومو می‌ باشد.

از چه طریقی ویتامین C زیادی جذب خودمون کنیم ؟

فلفلهای قرمزرنگ

گـوارا

تـوت فرنگی

بروکـلی

پاپـایا

نخود فرنگی

گریپفروت

گل کـلم

کـلم پیچ

 

ویتامین های ضروری برای پوست صورت

 

 

ویتـامین  E :

علاوه بر ویتامینهای قید شده ، یکی دیگر از ویتامینهای پوستی ک برای پوست خیلی مناسب است ‌‌‌، ویتامـین E می باشد ک خاصیتی آنتی اکسیدانی دارست و از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید حفاظت می‌‌کند. ویتامین E با جذب پرتو ‌‌‌های زیان بار آفتاب حین برخورد با پوست از ایجاد چین و چروک و لکه جلوگیری‌ بعمل می آورد. لازم به ذکر است  این ویتامین ازشکسته شدن کلاژنها جلوگیری نموده و به درمان التهابهای پوستی کمک‌ می نماید.

میزان نیاز روزانه بدن به ویتامین E تقریباً ۱۵‌ میلی گرم است. اگرچه بسیاری از محصولات موضعی پوست حاوی ویتامین E هستند اما با قرار گرفتن در معرض آفتاب اثرات آنها کاهش‌‌‌‌ می‌‌یابد. از این رو باید به‌‌‌‌ میزان کافی از این ویتامین در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.

از چه طریقی ویتامین E زیادی جذبمون شه؟

میل غذا‌‌‌ های غنی از ویتامین E نظیر دانه ی آفتاب گردان‌‌‌، بـادام‌‌‌، بادامزمینی‌‌‌، روغن جوانه ی گندم‌‌‌، روغن سب«وس برنج‌‌‌، روغن انـگور‌‌‌، روغن آفتابگردان‌‌‌، آو وکادو‌‌‌، اسفناج‌‌‌، سبزیجـات، چغندر و قزل آلا

مصرف مکمل‌‌‌‌ های ویتامین E یا مولتی ویتامین ‌‌‌های پوستی بعد از مشورت با دکتر

مصرف محصولات پوستی نظیر ویتامینهای ضروری پوست C و  E

ویتامین K :

این نوع ویتامین با چین و چروک و لکه ‌های پوست جنگ دارد. تحقیقی در سال ۲۰۰۴ نشان داد که استفاده از یک کرم زیر چشم که دارای ویتامینهای لازم برای پوست بوده است شامل دو درصد ویتامین K و ۱/۰ درصد از رتیـنول و ویتامین C و ویتامین E بوده، به خوبی اثر چین و چروک و لکه ‌های پوستی را کاهش داده. یک آنالیز دیگری نیز میگوید که ویتامین K در بهبود لکه‌ های بنـفش حاصل ازکبودی‌ ها کمک زیادی کرده.

از چه طریقی ویتامین K زیادی جذبمون شه؟

همگی میتوانند با خوردن این مواد مغذی جذب ویتامین K که یکی از ویتامینهای لازم بابت پوست است را زیاد کنید :

کلمپیچ

بروـکلی

کـاهو

شلـغم

جـعفری

گل  کلم

غلـات

 

ویتامین K در انواع غذا یافت خواهد شد. ویتامین K1 و K2 و K3 به راحتی در همه ی غذاها وجود دارد (خصوصا در گیاهان). لذا میتوانید از مکمل‌ این ویتامین نیز بهره ببرید تا ویتامین های مورد نیاز  پوستتان را جذب کنید .

ویتامین   D:

ویتامین D در بسیاری از حیطه های نظافتی نقش قابل قبول و مهم اجرا می کند و سلامتی پوستتان نیز از این داستان بدور  نمی باشد. تحقیقات اخیر نشان داده که ویتامین D در  بهبود برخـی از مشکلات پوستی نظیر  پـسوریازیس، بدلیل شرکت در رشد و جوانسازی سلولهای پوست، مفید می گردد. متاسفانه اکثرمون، کمبود ویتامین دی را داریم.

برخی تحقیقات بیانگر این است که حدود ۴۱% از جمعیت ایـالات متحده، در داشتن ویتامین D مشکل دارند. به عنوان یکی از بهترین ویتامین ها برای دارا بودن پوستی شفاف و درخـشان، بهبود سیستم ایمنی بدن، سلامـت استخوان و …، مصرف این ویتامین، در صورت قرار نگرفتن در معـرض نور آفتاب و  عدم مصرف ویتامین D مانند قـزل آلا، روغن ماهـی کاد یا ماهی تن، الزامی و لازم می باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه