کالری شمار

سلام دوستان گرامی در این سری از مطالب کاربردی سایت اسپینو به بررسی نکاتی پیرامون کالری شمار بپردازیم بنابراین خواهش میکنیم با ما همراه باشید.

گروه سبزی

یک واحد سبزی دارای ۲۵ کیلوکالری انرژی می باشد. هر نصف لیوان سبزی پخته یا یک لیوان (سبزی) خام، برابر یک واحد می باشد. سبزیجات شامل موارد زیر هستند: لوبیا سبز، چغندر، گل کلم، کلم، کاهو، هویج، کرفس، خیار، بادمجان، کدو، قارچ، بامیه، پیاز، فلفل، تربچه، اسفناج، گوجه فرنگی، شلغم، سبزی خوردن، سبزی آش، سبزی پلویی، سبزی کوکو، سبزی خورشی و…

گروه شیر:

یک واحد شیر دارای ۹۰ کیلوکالری انرژی می باشد. هر واحد شیر برابر است با یک لیوان شیر یا ۳/۴ لیوان ماست یا یک لیوان دوغ یا یک لیوان ماست کفیر

گروه گوشت:

یک واحد گوشت دارای ۵۵ کیلوکالری انرژی است. این گوشت باید از گوشت کم چربی انتخاب شود، چرا که یک واحد (گوشت) با چربی کالری شمار  متوسط کم چربی انتخاب شود، چرا که یک واحد گوشت با چربی متوسط، ۷۵ کیلوکالری انرژی و یک واحد گوشت پر چربی، ۱۰۰ کیلوکالری انرژی دارد. یک واحد گوشت برابر یکی از موارد زیر است: ۳۰ گرم گوشت قرمز، ۳۰ گرم مرغ، ۳۰ گرم ماهی، ۳۰ گرم دل و جگر، ۳۰ گرم سوسیس یا کالباس،۳۰ گرم پنیر، یک عدد تخم مرغ، نصف لیوان سویا، در صورتی که نخود و لوبیا و عدس همراه هم پخته شوند یا دو تا دو تا با هم پخته شوند، هر نصف لیوان از آنها برابر یک واحد گوشت می باشد.

 

کالری شمار

 

گروه چربی

یک واحد چربی، دارای ۴۵ کیلوکالری انرژی می باشد. هر یک از موارد زیر برابر یک واحد چربی می باشد: یک قاشق مرباخوری روغن، یک قاشق مرباخوری کره، یک قاشق مرباخوری مارگارین، ۸ عدد زیتون سیاه، ۱۰عدد زیتون سبز، ۶ عدد بادام، ۶ عدد آجیل مخلوط، ۲ قاشق مرباخوری کره ی بادام زمینی، یک قاشق غذاخوری کنجد، یک قاشق مرباخوری مایونز، ۲ عدد گردو، یک قاشق مرباخوری روغن ذرت، یک قاشق غذاخوری سس سالاد معمولی، یک قاشق غذاخوری تخمه ی کدو یا آفتابگردان، ۲ قاشق غذاخوری خامه، یک قاشق غذاخوری سرشیر

راهنمای اندازه گیری

یک قاشق مرباخوری، برابر ۵ گرم می باشد. ۳ قاشق مرباخوری، برابر یک قاشق غذاخوری می باشد.

هر قاشق غذاخوری، برابر ۱۵گرم می باشد. ۱۶ قاشق غذاخوری، برابر یک لیوان است. هر لیوان، برابر ۲۴۰ گرم می باشد. هر لیوان، ۲۵۰ میلی لیتر مایع می گیرد. یک پیاله ی سوپ خوری، برابر ۱۲۰ گرم می باشد. دو پیاله ی سوپ خوری به اندازه ی یک لیوان گنجایش دارد.

جدول کالری میوه ها

 تمام میوه ها بیشتر از کربوهیدرات ها ساخته شده اند ، اگرچه کالری موجود در میوه ها همچنین از چربی ها و مقادیر کمی پروتئین به دست می آید. کربوهیدراتها همه یکسان نیستند و معمولاً ترکیبی از کربوهیدرات های پیچیده است (یعنی ساخته شده از سه یا بیشتر قند پیوندی) و کربوهیدراتهای ساده (یعنی قندهای ساده).

جدول کالری میوه ها راهنمای خوبی برای دانستن میزان کالری میوه ها می باشد.ما در ادامه جدولی از کالری میوه ها را در اختیارتان قرار میدهیم اما برای اطلاع دقیقتر از میزان کالری میوه ها و قرار دادن آنها به صورت صحیح و اصولی در رژیم غذایی تان، می توانید از محصولات لاغری ما بهره ببرید.

مقدار گلوکز و فروکتوز – قندهای میوه طبیعی – بسته به نوع میوه متفاوت است. به عنوان مثال ، موز و انجیر از نظر قند و طعم بسیار شیرین هستند ، در حالی که لیمو و زغال اخته به دلیل داشتن قند کم طعم ترشی دارند. صرف نظر از این تفاوت ، بیشتر میوه ها جزء غذاهای کم کالری شمار محسوب می شوند. در جدول کالری میوه ها مشخص می شود که کدام میوه ها به بهترین وجه در برنامه غذایی سالم شما جای می گیرند

با ارادت و مهـــر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه