گفتگوی درونی و کاهش وزن

سلام دوستان گرامی در این سری از مطالب کاربردی سایت اسپینو به بررسی نکاتی پیرامون گفتگوی درونی و کاهش وزن  می پردازیم بنابراین خواهش میکنیم با ما همراه باشید.

با استفاده از گفتگوی درونی وزن خود را بیشتر کاهش دهید شما در طول روز با افراد زیادی صحبت می کنید اما بیشتر گفتگوی شما مکالمه ای است که با خودتان انجام می دهید. ممکن است در طول روز با بیش از ده نفر گفتگو کنید اما با خودتان به صورت دائمی صحبت می کنید. بیشتر از هر کس دیگری در زندگی با خودتان صحبت می کنید.

گفتگوی درونی شما مکالمهای ذهنی و واقعی است؛ جریانی از افکار که در مورد هر اتفاقی که در زندگی شما رخ می دهد، با خود بیان می کنید. این چیزی است که همیشه دربارهی خود، دنیا و اتفاقاتی که در حال حاضر و همیشه برای شما رخ می دهد، به خود می گویید.

افکار شما رفتار شما را نیز شکل می دهند. انتخاب افکار به تجربیات شما بستگی دارند؛ زیرا هر فکری را که انتخاب کنید، عواقبی را هم که با آن افکار همراه است، انتخاب کرده اید.

اگر افکاری را انتخاب کنید که خود شما را نفی می کند، منجر به تنزل شخصیت شما خواهد شد. مثلا اعتماد به نفس را پایین می آورد. اگر افکاری را انتخاب کنید که به ناراحتی و اندوه آلوده باشند، افسردگی را برایتان به ارمغان خواهند آورد. نمیتوانیم بدون ذکر عواقب فیزیولوژیکی تفکر خود، در مورد نتایج آنها می کنیم. وقتی افکار خود را انتخاب می کنید، نتایج فیزیولوژی و همراه است نیز برمی گزینی برای هر فکری، اتفاقی فیزیولوژیکی رخ دهد که با آن فکر سازگاری دارد

مثلا یک واکنش خشمگینانه می تواند فشار خون را بالا ببرد، ضربان قلب را افزایش دهد، پوست را تحریک کند و دیگر اثرات مضر فیزیولوژیکی را پدید در اینجا به ذکر مثال دیگری می پردازیم. مثالی که به موضوع کنترل وزن نزدیک تر باشد: تصور کنید شما به این موضوع فکر می کنید: «من ورزش کردن را دوست ندارم.» بدن شما با متوقف کردن انرژی و فعالیت خود، به این فکر افسرده واکنش نشان می دهد.

بدن شما طبق پیام رایانه مرکزی عمل می کند. با چنین برنامه ریزی منفی درونی، تعجبی ندارد که عملکرد شما ضعیف می شود یا این که نمی توانید مدت طولانی به ورزش ادامه دهید. یا گفتگوی درونی شما پر از پیام های منفی کشنده | مثل «من هرگز لاغر نمی شوم!» یا از نگاه کردن به آیینه متنفرم!» می شود. آن افکار علیه شما عمل می کنند و فقط کافی است که به آنها فکر کنید.

انچه بیشتر از افکار اهمیت دارد این است که آنها به رفتار تبدیل می شوند و شما باید مراقب نتایج موضوعاتی که به خود می گویید باشید

در بعضی مواقع، گفتگوی درونی شما برایتان مؤثر واقع می شود. مثلا اگر به نان بگویید: «وقت ورزش کردن ندارم» در نتیجه راهی برای ورزش کردن د خود قرار نمی دهید و سعی نمی کنید که فعالیت خود را بیشتر کنید که برای انجام ندادن کاری در مورد فعالیت خود بهانه و خود را از فشار رسیدن به سطح بهتر رها می کنید

کی کار: افکار شما به شیوه ای تحکم آمیز برای شما برنامه ریزی همین علت است که توجه ما به این راه حل (کلید) راهی برای فرار از نتیجه این می شود که برا می آورید و خود را از فشار و در انتهای کار: افکار شما به

می کنند. به همین علت است گفتگوی درونی منفی با خود است و می خواهیم آن را با گفتگوی مثبت و مثمر ثمر جایگزین کنیم

لطفا این را با ایدهی «تصور کنید لاغر هستید» اشتباه نگیرید. فکر نمی کنم چیزی به اندازه ی کنترل وزن در این باره، اهمیت داشته باشد. نمی خواهم به شما بگویم که راه حل مشکل چاقی شما این است که همیشه به افکار خوب فکر کنید. اگر سعی کنید فکر کنید که لاغر هستید، تضمین می کنم که همانی که هستید، باقی خواهید ماند. موضوع نگاه تحلیل گرانه به گفتگوی درونی شما است که آن را فعال می کند و فعل و انفعالات آن را که مخالف اهداف کاهش وزن شما است، تغییر می دهد. قدمهایی که می خواهید در این راستا بردارید، به شما جنبش و تحرک بیشتر و قدرتی را می دهد که سالم باشید و بقیهی عمر خود را با اندامی متناسب زندگی کنید.

۱، بیرونی سازی یا درونی سازی عامل کنترل وزن شما که قبلا در مورد آن صحبت کردیم، محتویات گفتگوی درونی شما را هدایت و اجرا می کند.

اگر برون گرا باشید برای مثال، گفتگوی درونی شما این طور می شود: «خودم نمی توانم وزن کم کنم. باید رژیم دارویی بگیرم.» یا اگر عامل کنترل وزن شما درونی باشد، می گویید: «به هدفم نمی رسم. باید بیشتر و سخت تر کار کنم.» اگر عامل کنترل وزن اتفاقی باشد به خود می گویید: «چاق بودن جزو سرنوشت من است. نمی توانم کاری در موردش انجام دهم)

علت چاق شدن شما هر چه باشد، نیروی مؤثر در گفتگوی شما خودتان هستید، با اندیشیدن زیاد در مورد هر یک از این سه مبحث (علت درونی، بیرونی و اتفاقی می توانید نتایجی را که علاقه ای به آنها ندارید پدید آورید. بنابراین اگر مطلع شدید که به طور نامناسب به علل درونی، بیرونی و اتفاقی وابسته هستید، نباید اجازه دهید که تحت تاثیر آن موارد قرار بگیرید، بررسی کنید ببینید

واقعا چه چیزی برای شما قابل کنترل است و چه چیزی نیست. سپس برای ایجاد تغییر در زندگی خود اقدام کنید.

۲. برچسب زدن برچسب ها و عناوین در گفتگوی درونی توصیفهایی از خود شما هستند که نتایج خاصی را منعکس می کنند که شما در مورد خود به آنها رسیده اید. بسیاری از این برچسب ها از درون شما نشأت می گیرند. به ویژه زمانی که خود را آلودهی زندگی دیدید، یا این که این برچسبها از جانب دیگر مردمان به شما زده  می شوند. شما تمام عمر به خاطر اضافه وزن خود مورد تمسخر قرار گرفته اید یا از شنیدن لطیفه و شوخی های مربوط به چاقی آزار دیده اید. در آمریکا اگر اضافه وزن داشته باشید، بر چسبهایی این چنینی به شما می زنند: تنبل، شلخته، زشت و بدقواره

در بعضی از جاها، به کار گرفتن افراد چاق مناسب تشخیص داده نمی شود و حتی غیرقانونی نیز هست. به هر حال، این قسمت دردناک زندگی افراد چاق است. بیشتر مردم بی عاطفه هستند و رفتار ناشایستی با شما می کنند. خوب یا بلد، آنها این طوری هستند.

اما منبع و ریشه ی این رفتار هرچه که هست، شما مایلید که این برچسب ها را به رفتار خود و خودتان منصوب کنید، باورشان کنید و با آنها زندگی کنید.اگر اجازه دهید، آنها به معرف و مشخصه ی شما تبدیل می شوند. مردم با چاقی برخورد می کنند و وقتی نمی توانند وزن خود را کاهش دهند، آن عنوان شکست می پذیرند. هنگامی که چنین برچسبی را معتبر تلقی می کنید،

به نفس، قاطعیت و تمایل خود را برای داشتن جسم سالم تر و وزن ایده ال کرده اید. اگر یک برچسب منفی را بپذیرید، دیگر قبول مخالف آن امکان اعتماد به نفس، قاطعیت پذیر نخواهد بود.

. تفکر ناامیدانه بسیاری از شما هنگام گرفتن رژیم یا شروع یک برنامه ی تمرین ورزشی، به خود می گویید که نمی توانید ناامیدی و ناراحتی حاصل از نخوردن غذاهای مورد علاقه یا انجام تمرینات زیاد را تحمل کنید، در واقع شما نمی توانید در مقابل ناراحتی حاصل از تغییر مقاومت کنید و کمی ناامید می شوید. این ناامیدی در تفکر شما وجود دارد و معمولا بدین گونه بیان می شود: ا «خیلی سخت است، چاق بودن راحت تر است. نمی توانم دردسر ورزش کردن را تحمل کنم. »

بنابراین برای حمایت از خویشتن، خود را متقاعد می کنید که پیروی از هر نوع تغییرات رژیمی که با ایجاد تغییر در سبک زندگی همراه است، بسیار مشکل است، یکی از نشانه های گفتگوی درونی، بدبینی دائمی است و این که خود را با افکار محدود کننده آشفته می کنید. دلیل این که در مقابل آن مقاومت می کنید، نتایج بد آن است. شما از احساس ناراحتی و ناامیدی فرار می کنید. اما با انجام این کار، ذهن خود را با انواع افکار بد در هم می ریزید. بنابراین هر بار که در مورد کاهش وزن فکر می کنید، قبل از این که حتی به شروع خط برسید، از ادامه ی راه انصراف میدهید.

. پیش بینی مثل روح و روان، گفتگوی درونی شما پیش بینی هایی در مورد عملکرد شما انجام می دهد و وقتی این پیش بینی ها منفی باشند به صورت غیبگویی از نوع بد و تاریک در می آیند.

ممکن است پیش گویی درونی شما شبیه: «این نتیجه نمی دهد، من هرگز لاغر نمیشوم، من شکست می خورم و باید مقدار زیادی وزن کم کنم.» به این نوع تغییر کند: « هرگز آن ۲ / ۵ تا ۵ کیلوگرم آخر را نمی توانم کم کنم.»

محصولات

منابع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه